Filozofie

 /

Kalendář příspěvků
Květen 2015
Po Út St Čt So Ne
« Dub   Čvn »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Kodex aliance
  1. 1Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu, množství a chuť.
  4. 4Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6V kategorii produktů živočišného původu, upřednostňujeme produkty evropského původu, které obsahují suroviny vyráběné v souladu s evropskými normami.
  7. 7Upřednostňujeme privátní/nezávislé značky před korporátními značkami zaměřenými na mass-marketing.
  8. 8Upřednostňujeme takové značky/výrobce, kteří přispívají ke zvýšení kvality a čistoty životního prostředí.

Aminokyselinový pool a svalová hmota – část II: Příjem esenciálních aminokyselin po ukončení tréninkové jednotky prokazatelně zvyšuje 24h proteinovou syntézu

V první části jsme podali základní informace o tzv. AK-P (aminokyselinovém poolu) a jeho zásadním vlivu na zrychlení regenerace a navození tzv. pozitivní dusíkové bilance, tedy syntézy svalových bílkovin. V druhé části se zaměříme na suplementaci esenciálních aminokyselin a nově publikovanou vědeckou studii.

Užívání volných forem aminokyselin před a po tréninku, zejména těch esenciálních (EAA), zvyšuje dle četných studií prokazatelně syntézu svalových bílkovin (*1,*2). Často kladenou otázkou následně je, jak dlouho tento účinek trvá, jinými slovy řečeno, zda dochází ke zvýšení proteinové syntézy v dlouhodobějším časovém rozpětí.

Odpověď zní ano, což potvrzuje jedna z nejzajímavějších studií, která na toto téma proběhla (*3). Zaměřila se na rovnováhu svalových bílkovin během 24 hodinové periody v návaznosti na rezistenční svalový trénink a suplementaci základních osmi esenciálních aminokyselin (EAA). Šlo o jednorázovou dávku 15 g, u níž se výrazné zvýšení potréninkové proteinové syntézy potvrdilo už ve studiích předešlých. Každý ze sledovaných subjektů v tomto případě konzumoval dávku zesílenou, tedy 2 x 15g EAA, a to nejdříve 1 x 15g EAA bezprostředně před zahájením tréninku a poté 1 x 15g EAA po jeho ukončení. Každá z dávek byla rozpuštěna v 350ml vody. U testovaných subjektů byla následně sledována hladina aminokyselinového poolu u vybraných esenciálních aminokyselin v rámci krevního řečiště i intracelulárně pomocí biopsie svalových buněk.

Výsledkem této studie je pak potvrzení skutečnosti, že díky suplementaci volných forem EAA dochází k pozitivnímu ovlivnění proteinové rovnováhy, což se projevuje zvýšenou proteinovou syntézou ve svalech v časové periodě delší než 24 hodin. Právě toto zvýšení je klíčovým faktorem k maximalizaci anabolického účinku po ukončení tréninku.

Jde o zásadní fakt, samozřejmě z něj ale nevyplývá, že z aminokyselin jsou důležité pouze ty esenciální.  Nicméně právě EAA jsou z hlediska rychlé obnovy AK-P jednoznačně na prvním místě. Ale o tom podrobněji zase v dalších částech, kde si rozebereme jednotlivé esenciální aminokyseliny.

 

Reference:

*1 Tipton KD(1), Ferrando AA, Phillips SM, Doyle D Jr, Wolfe RR. Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids.Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34.

*2 Børsheim E(1), Tipton KD, Wolf SE, Wolfe RR.Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise.Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57.

*3 Tipton KD(1), Borsheim E, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR. Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion.Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Jan;284(1):E76-89. Epub 2002 Sep 11.

 

Autor článku: Jiří Žižlavský