Sportovni-vyziva

Seriózní sportovní výživa vs. fitness fast food

Současný trh sportovní a doplňkové výživy nabízí nepřeberné množství značek a produktů, ve kterém je na první pohled velmi těžké se orientovat. Základním předpokladem pro snadnou orientaci je samozřejmě hlubší nebo profesionální znalost problematiky, jenže najít v dnešní uspěchané době čas na podrobnější studium bývá bohužel těžké. Proto je třeba pečlivě volit, komu svěřit důvěru.

Seriózní sportovní výživa vs. fitness fast food

Způsob prezentace, do které daná značka investuje své finanční prostředky, napoví více než si uvědomujete.

Z pohledu neznalého, často náctiletého člověka mnohdy vypadají věci tak, že oboru rozumí, kdo má velké svaly, a že nejlepší produkt je ten nejlevnější, protože v tom stejně není rozdíl. Jak tragický omyl tento postoj znamená, potvrdí každý, kdo se v oboru pohybuje již nějaký ten pátek. Jednoduše řečeno, profesionální kulturistika je doslova nerozlučně spjata se zakázanými dopingovými prostředky, přičemž placená propagace doplňků stravy je z naprosté většiny pouze zdrojem prostředků, tedy financí pro tuto takzvanou přípravu. To sebou samozřejmě nese velké pokrytectví vůči veřejnosti i konečnému zákazníkovi. K danému tématu se ani není nutné více vyjadřovat, na prvním místě je v tomto případě rychlý úspěch a vydělané peníze za jakoukoliv cenu, protože zmíněná příprava není rozhodně levnou záležitostí. O dlouhověkosti a zdraví zde nemůže být ani řeč. Dalším zmíněným faktorem je co nejnižší cena - zde bez nadsázky platí univerzální pravidlo, že levná kvalita neexistuje. To, čím Vás tedy daná značka oslovuje, může tedy velmi silně vypovídat o jejím zaměření, které může být cíleno na kvalitu a složení, nebo opačně na agresivní marketing zaměřený na neznalého zákazníka.

Prostřednictvím svých peněz nenakupujete pouze zboží, odměňujete také praktiky a životní filozofii subjektu, který vám zboží prodává.

Dalším faktorem, který je pro zákazníka velmi těžké vstřebat, pochopit a reflektovat, je postupující globalizace a tlak některých globálních investičních skupin/fondů na lokální trhy prostřednictvím jimi vlastněných sítí řetězců a značek, v našem případě značek sportovní výživy, dodávaných surovin, velkoobchodů, atd. Cílem těchto aktivit není samozřejmě zákazník a nejvyšší kvalita pro něj, ale naopak jeho ovládnutí prostřednictvím nízké ceny a vytvoření návyku a zaměření na hodnoty, které s kvalitou a seriózním vztahem prodávajícího a kupujícího vůbec nesouvisí. Charakteristický je pro tyto značky zejména velmi široký sortiment všeho, co se dá prodat. Tato nabídka je pak neustále rozšiřována doslova o cokoliv, samozřejmě nezávisle na tom, zda daný produkt /surovina funguje, či ne. Dalším zásadním faktorem jsou doslova dobře placení žoldáci, které v tomto případě představují známí „poradci, koučové, blogeři, trenéři, atd.“. V tomto ohledu není pro zákazníka snadné se orientovat, nicméně i zde platí pravidlo, že přímý prodejce, tedy kamenná prodejna, kde mám dlouhodobý, seriózní vztah s odborným poradcem, je rozhodně lepší volbou, než anonymní on-line obchod, nebo "nátlakový" překupník.  Z tohoto důvodu vznikla také síť prodejců efia.cz a náš etický kodex.

Seriózní sportovní výživa vs. fitness fast food

Vedle seriózní sportovní výživy tedy vznikla úplně nová kategorie „fitness fast food“, kde je obvykle a to bez nadsázky, složení a čistota až na posledním místě. Jak se v tom všem tedy vyznat? Připravili jsme pro vás jednoduché srovnání trendů, které jsou pro dané kategorie charakteristické. Ukážeme si je na příkladu instantních proteinů z mléka:

Seriózní sportovní výživa: co sleduje prodejce/zákazník na prvním místě:

Původ mléka = lokální mlékárna nebo globální mlékárenská korporace (nejasný původ, možnost rBGH, antibiotika, atd.)?

Zdroj u syrovátkové bílkoviny = mléko (nativní kvalita), nebo tekutá syrovátka (standardní kvalita)?

Metoda izolace bílkoviny = iontová výměna nebo filtrace, atd.?

Obsah umělých sladidel?

Fitness fast food: co sleduje prodejce/zákazník na prvním místě:

Kolik to stojí?

Jak to chutná?

Jak se to rozpouští?

Pění to nebo nepění?

K faktorům uvedeným u seriózní sportovní výživy asi není nutné cokoliv dodávat, nicméně více podrobností se samozřejmě dozvíte na našich pobočkách. Za zmínku ale stojí sledované faktory u kategorie fitness fast food, které vedle požadavků seriózní sportovní výživy působí poněkud úsměvně. Jednoduše je shrňme:

● Čím vyšší instantizace (rozpustnost), tím větší riziko vysoké míry denaturace a nízké bioaktivity bílkoviny. Ve své přirozeně čerstvé podobě se sušená mléčná bílkovina rozpouští obtížně a tzv. žmolkuje - dělá hrudky a pění, což je zcela normální. K tomu, aby se rozpouštěla naprosto snadno, musí být tzv. instantizována, což s sebou nese procesy od přimíchávání dalších instantizujích složek až po rozvaření bílkoviny při vysokých teplotách. Je známo, že na příklad rozpustné proteiny vyrobené drastickou iontovou výměnou jsou plně instantní = „stačí lžička a je to“, šejkr pak už není potřeba. Důvodem je samozřejmě narušení vnitřní struktury bílkoviny. Když ale budeme hledět na maximální kvalitu, čistotu a čerstvost, jednoznačně se vyplatí déle mávat šejkrem.

● Čím více chuti, tím více umělých sladidel. Zejména syrovátková bílkovina je ve své naturální podobě známa pro svou nepříjemnou pachuť. Do produktu se dá samozřejmě přidat v případě požadavku minimálního obsahu balastních aditiv pouze minimální nutné množství umělých sladidel. A nebo i přírodních způsobem, že „chuť ještě trochu leze“. Na druhé straně se dá produkt umělými sladidly doslova napumpovat, což je charakteristické právě pro fast food. Pokud pracujete na svém jazyku a je ve vašem zájmu propenetrovat svá střeva umělými sladidly, je to samozřejmě v pořádku, pokud ale pracujete na svém těle a zdraví, je jednoznačně lepší první verze s minimem sladidel, nebo pouze s přírodními sladidly (pozor na trik: špetka přírodních sladidel + sladidlo umělé).

● Čím vyšší instantizace, tím méně pěny. O instantizaci více v prvním odstavci. Za zmínku ještě stojí, že pěna, která vzniká u mléčného proteinu při rozmíchání v šejkru, je daná jeho přirozenou strukturou složení a je také ovlivňována pH. Jednoduše řečeno, čerstvá, nedenaturovaná bílkovina opět více pění a čím nižší pH, tím více pěny. Nicméně právě nižší pH je optimální pro rychlé trávení bílkoviny. Samozřejmě i zde jako všude platí "zlatá střední cesta".

Jaký je závěr? Seriózní sportovní výživa by měla vždy na prvním místě sloužit výsledkům a dlouhověkosti, tedy tělu ve smyslu: výkon + zdraví v jednom balení. I zde stejně jako všude platí jednoduché pravidlo: čím blíže k přirozené, tedy nativní formě, tím lépe. Současný fast food trend ve sportovní výživě bohužel spěje spíše opačně, tedy směrem denaturovaných polotovarů zaměřených na chuť a obal, které se v mnohých případech, na příklad v kategorii proteinových tyčinek již neodlišují od klasických cukrovinek.


Autor článku: Redakce eFIA.cz