Filozofie

 /

Kalendář příspěvků
Září 2017
Po Út St Čt So Ne
« Srp   Říj »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Kodex aliance
  1. 1Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu, množství a chuť.
  4. 4Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6V kategorii produktů živočišného původu, upřednostňujeme produkty evropského původu, které obsahují suroviny vyráběné v souladu s evropskými normami.
  7. 7Upřednostňujeme privátní/nezávislé značky před korporátními značkami zaměřenými na mass-marketing.
  8. 8Upřednostňujeme takové značky/výrobce, kteří přispívají ke zvýšení kvality a čistoty životního prostředí.

Proč se neobejdeme bez trávicích enzymů?

Pro podporu sportovních výsledků dnes běžně užíváme vhodné doplňky, nejčastěji kvalitní proteiny. Jejich účinky a benefity byly důkladně prozkoumány – podporují svalový růst, zrychlují regeneraci po výkonu a potlačují zánětlivost. Co ale v případě, kdy naše tělo není schopné protein efektivně strávit? Současný uspěchaný životní styl a nezdravé diety způsobují, že naše schopnost využít všechny živiny se někdy snižuje. Existuje ale jednoduchá cesta, jak to napravit.

Stravitelnost a využitelnost proteinu můžeme měřit, jde o takzvanou biologickou hodnotu (BH). Na příklad BH syrovátkového proteinu je u špičkového izolátu vysoká – 104. Zatímco BH masa je 80 a mléka 91, z čehož jasně vychází, proč je protein jedním z nejlepších zdrojů bílkoviny. Nicméně samotná vysoká BH automaticky neznamená, že jej tělo využije 100 %. Reálná míra vstřebání v organismu se totiž odvíjí od správné hladiny trávících enzymů produkovaných slinivkou.

K čemu enzymy?

Většina bílkoviny je strávena ve střevech. Aby mohlo tělo protein správně vstřebat, musí jej rozložit na peptidy a dále na aminokyseliny, které se mohou vstřebat skrz střevní stěnu. Tělo kvůli tomu potřebuje enzymy zvané proteázy. A pravě tyto enzymy jsou spolu s lipázami, které štěpí tuky, a amylázami štěpícími sacharidy produkovány ve slinivce.

Jakmile jsou proteiny rozloženy na aminokyseliny, dostanou se do krevního oběhu, kterým doputují až do svalové tkáně a dalších buněk. Jakmile se dostanou na cílové místo, započnou proces opravy a obnovy tkáně poškozené cvičením. Ve výsledku je pak sval silnější a větší. Pokud ale tělo protein rozložit nedokáže, k opravnému procesu nedochází.

A jak poznáme nedostatek enzymů? Mezi symptomy patří nadýmání, plynatost, bolest břicha, zácpa nebo průjem. A co tento nedostatek způsobuje? Ačkoli mezi příčiny snížené hladiny enzymů patří nemoci jako cystická fibróza, pankreatitida nebo celiakie, obrovský dopad má i nevhodný životní styl. Právě proto jsou zažívací obtíže čím dál častější.

Příčiny nedostatku

Potenciálních příčin nedostatku enzymů není mnoho. Může jít o slabý chronický zánět v zažívacím traktu způsobený potravinovými intolerancemi, infekcí, nedostatkem živin nebo stárnutím. Nejčastější příčinou je však chronický stres, kdy jsme přepnutí do módu „bojuj nebo uteč“. Ten může spustit i zdánlivá drobnost jako snaha dojít včas do zaměstnání nebo školy, dohánění termínu nebo obecná úzkost. Tělo na tento stav reaguje tak, že zvýší hladinu adrenalinu a redukuje zažívací procesy, mezi něž patří i produkce enzymů.

Tento mechanismus se vyvinul už v pravěku, kdy byl nutný pro fyzické přežití. Organismus zvýšil produkci adrenalinu, zrychlil tlukot srdce a nasměřoval tok krve pryč od orgánů, které v tu chvíli nebyly nezbytné (zažívací systém), směrem k nohám nebo rukám, protože bylo zkrátka potřeba buď utéct nebo bojovat.

Jak si pomoci?

V současné době trpí mnoho lidí nedostatkem důležitých živin, což je, jak už jsme nastínili, způsobeno nefunkčním trávením kvůli chronickému stresu. Produkce enzymů v těle je nízká a tím pádem se snižuje také schopnost využít aminokyseliny. Poté se pochopitelně snižuje i schopnost regenerovat po tréninku a šance zvýšit množství svalové hmoty a sílu.

To ovšem neznamená, že suplementace proteinem je zbytečná, naopak. Jen je třeba ho doplnit o kvalitní zdroj enzymů, který zajistí maximální vstřebatelnost a využitelnost pro tělo. Zdrojem enzymů tak může být tzv. živá strava, tedy potraviny které jsou čerstvé a nejsou vystaveny vyšší teplotě než 40 stupňů Celsia. Jde například o čerstvé ovoce, zeleninu, klíčky nebo kvašené (fermentované) produkty jako kvašené zelí, tzv. kvašáky atd..

Samozřejmě není jednoduché s každým jídlem tyto zdroje enzymů konzumovat, proto přícházejí následně na řadu suplementy s obsahem enzymů jako je např. High Potency Digestive Aid, Dygezyme, nebo Wobenzyme.

Autor článku: redakce eFIA.cz

zdroj: https://www.reflexnutrition.com/blog/digezyme-digestive-enzymes-whey-protein/