Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1. Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2. Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3. Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu a chuť.
  4. 4. Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5. Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6. Upřednostňujeme seriózní značky investující do vývoje a složení před značkami zaměřenými na agresivní mass-marketing.
  7. 7. Upřednostňujeme značky/výrobce, které podporují zdravý a etický životní styl

Je opravdu nezbytné konzumovat kurkumin spolu s piperinem?

Kurkuma se často používá pouze jako koření, mnoho z nás ale netuší, že je zároveň velmi silným přírodním léčivem a opravdovou superpotravinou. Má více než 500 potvrzených pozitivních účinků na lidský organismus – o některých z nich se můžete dočíst v tomto článku.

V poslední době je stále častěji k vidění informace, že kurkumin (aktivní složka kurkumy) nemůže být dostatečně nebo dokonce vůbec vstřebán, pokud k němu není přidán černý pepř nebo piperin (extrakt z černého pepře). Tato tvrzení se opírají především o studii z roku 1998, která ukázala, že 2 g kurkuminu byly po přijetí ve střevech a játrech enzymy velmi rychle odbourány. Proto bylo množství kurkuminu vstřebaného do krve následně nízké až nezjistitelné.

Po přidání 20 mg piperinu došlo ke zvýšení množství kurkuminu vstřebaného do krevního oběhu o 2000 %. [1] Studie tedy ukazuje, že příjem vyššího množství kurkuminu na lačný žaludek vyžaduje přidání piperinu, aby kurkumin prošel trávícím systémem a dostal se do krevního oběhu. Pro lepší představu o velikosti dávky, množství kurkuminu použité v této studii odpovídá přibližně 80 g kurkumy.

Černý pepř nebo piperin tedy může být užitečný, protože dokáže zabránit odbourávání kurkuminu ve střevech a játrech, což může zvýšit jeho využitelnost. Určitě ale není nezbytně nutný k tomu, aby byl kurkumin účinný, podstatné je vstřebání ze střeva do krve. Kurkumin je rozpustný v tucích, pokud jej tedy budete užívat společně s přirozenou denní stravou, bude se vstřebávat zcela bez problému.

Co tedy dělat? Ano, stačí se skutečně jenom najíst.

Když si to shrneme, tak opravdu platí, že základem pro zajištění správného vstřebávání kurkuminu je jeho konzumace společně s jídlem. Černý pepř, tedy piperin samozřejmě trávení a vstřebávání podporuje, nicméně klasická středoevropská kuchyně obsahuje pepř jako naprosto přirozenou součást.

Kurkuma se v rámci tradiční ájurvédské medicíny používá jako koření i lék již po tisíce let. Zároveň existuje mnoho studií [2] prokazujících pozitivní účinky kurkuminu, aniž by v nich vůbec padla nějaká zmínka o pepři nebo piperinu, důvodem je výše uvedený fakt. Zvýšený zájem je pochopitelně výsledkem snahy některých korporátních společností patentovat si tento „indický poklad“, čehož lze dosáhnout jen v kombinaci s dalšími složkami, ale ne u samotné kurkumy.

Autor článku: Mgr. Tomáš Pavelek

Reference:

1. Shoba G. (1998). Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta med. 64 (4), 353-6.

2. Benzie IFF. (2011). 13. In: Boca Raton Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. NCBI Bookshelf: CRC Press.