Filozofie

 /

Kalendář příspěvků
Únor 2018
Po Út St Čt So Ne
« Led   Bře »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  
Kodex aliance
  1. 1Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu, množství a chuť.
  4. 4Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6V kategorii produktů živočišného původu, upřednostňujeme produkty evropského původu, které obsahují suroviny vyráběné v souladu s evropskými normami.
  7. 7Upřednostňujeme privátní/nezávislé značky před korporátními značkami zaměřenými na mass-marketing.
  8. 8Upřednostňujeme takové značky/výrobce, kteří přispívají ke zvýšení kvality a čistoty životního prostředí.

Jak předejít svalovým křečím – nejen pro sportovce

Svalové křeče se mohou objevit kdykoli během dne. Jsou charakteristické náhle staženým svalstvem a bolestí, která může být až nesnesitelná. Pokud křeče zažíváte často, je možná načase změnit stravu, držení těla, příjem tekutin a pohybové návyky, a také zařadit látky, které proti křečím pomohou.

Co jsou vlastně křeče?

Jednoduše řečeno jde o nedobrovolné kontrakce (stahy) jednoho nebo více svalů. Nejčastěji je pociťujeme na nohách, mohou se však vyskytnout kdekoli na těle. Také si lze povšimnout, že se objevují na základě toho, co jíme, jaké máme spánkové návyky a u žen, zda neprochází periodou.

Křeče se často objevují při sportu, postihují však ale i osoby, které se hýbou minimálně. Čím starší jsme, tím na ně trpíme víc. Proč? S přibývajícím věkem nám ubývá svalové hmoty, proto je na tu zbývající kladen větší tlak. To se projeví vyšším výskytem křečí.

Křeče se typicky objevují při špatných stravovacích návycích, špatném krevním oběhu, chronickém zánětu, u sportovců a u žen během těhotenství nebo PMS.

Jak křečím předejít

1. Předejděte nedostatků elektrolytů

Nedostatek draslíku, hořčíku vápníku nebo sodíku může ke vzniku křečí významně přispět. Pokud máte velký energetický výdej a nedoplňujete potřebné látky, pokud konzumujete průmyslově zpracované potraviny, je možné, že máte elektrolytovou disbalanci. Nedostatek draslíku se kromě křečí projevuje také vysokým krevním tlakem a nedostatkem energie. Kromě elektrolytů jsou důležité také vitamíny skupiny B. Nejvíc jich najdeme ve vejcích a mase z volných chovů, volně žijících rybách, luštěninách a obilovinách jako je amarant, bulgur, quinoa a dalších.

2. Doplňujte tekutiny

Ke křečím přispívá také dehydratace.  Dbejte na to, abyste každý den vypili dostatek vody. Množství závisí na vaší tělesné hmotnosti a na tom, jak jste aktivní. Minimální hranice je 1,5l, pokud konzumujete  dost potravin bohatých na vodu. Horní hranice je pohyblivá v závislosti na zmíněných kritériích. Množství vypité vody byste také měli zvýšit při vysokých teplotách.

3. Pokud sportujete, dbejte na dostatek sacharidů

K prevenci křečí patří i dostatek potravin bohatých na sacharidy. Pokud sportujete, neobejdete se bez cereálií, kvalitního celozrnného chleba, rýže, kukuřice, brambor a také ovoce. V horku, při nadměrném nebo dlouhotrvajícím zatížení můžete energii ze sacharidů doplňovat pomocí sacharidových nápojů

4. Protahujte a masírujte svaly

Dostatek pohybu je skvělá cesta, jak předcházet křečím.  Řádné zahřátí a protáhnutí před a po cvičení pomůže ochránit svaly před nadměrnou únavou nebo přetížením. Na místě je proto nejméně 10-15 minut řádného protažení pře cvičením. Věnovat bychom se měli zejména nejvíce citlivým oblastem jako jsou harmstringy, kvadricepsy nebo kotníky. Kromě pravidelného rozcvičení a krátkého protažení po tréninku pomáhá také, když se zaměříme na správné držení těla při chůzi a při sezení. Velice důležitý je také dostatečný odpočinek a také nepřeceňování vlastních sil. Pokud navyšujete tréninkové dávky, čiňte tak postupně a pomalu.

5. Užívejte teplé nebo studené obklady na nejvíce citlivá místa

Teplo pomáhá svalům uvolnit se, proto zkuste na místa, kde nejčastěji trpíte křečemi, přikládat na příklad horký ručník. Při masáži rovněž pomůže horká místnost – sauna nebo infra sauna. Totéž můžete u bolestivých míst vyzkoušet i s chladivými obklady.

6. Zlepšete držení těla

Pokud jste po dlouhé hodiny shrbení, ať už během cvičení nebo během chůze, riskujete nástup bolesti ve svalech a křeče. Kyfóza neboli kulatá záda jsou typickým stavem způsobeným špatným držením těla. Vede k bolestem zad a ke křečím, později i k mnohem závažnějším komplikacím. Hodně pro své tělo uděláte, pokud se alespoň několikrát za den pořádně protáhnete, pořídíte si ergonomickou židli a budete pracovat na správném držení těla. Na příklad na YouTube v tomto směru naleznete dostatek ukázek.

Autor článku: redakce eFIA.cz

Zdroje:

https://draxe.com/muscle-spasms/

https://high5nutrition.cz/krece/