Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1. Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2. Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3. Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu a chuť.
  4. 4. Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5. Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6. Upřednostňujeme seriózní značky investující do vývoje a složení před značkami zaměřenými na agresivní mass-marketing.
  7. 7. Upřednostňujeme značky/výrobce, které podporují zdravý a etický životní styl

Proč užívat multivitamínové doplňky, i když nesportuji?

Většina živin, které potřebujeme, jsme schopni přijmout prostřednictvím vyvážené a pestré stravy. Existují však určité faktory, díky kterým tělu nemůžeme poskytnout vždy ideální množství mikronutrientů. Proto jako řešení přichází na řadu multivitamíny. V tomto článku se na ony faktory podíváme podrobněji, abychom odpověděli na otázku, zda má smysl užívat multivitamínové doplňky, i když tělo každodenně nezatěžujeme fyzickou nebo psychickou námahou.

Proč potřebujeme doplnit stravu multivitaminy?

Ideální stav by byl, kdybychom konzumovali tolik organicky pěstované zeleniny a ovoce, že bychom měli všech vitamínů a minerálů dostatek. Měli bychom jíst takové množství, abychom pokryli jednak svou základní potřebu, ale i speciální požadavky podle našeho životního stylu a fyzické námahy. Nicméně zde narážíme na problémy, a to z velmi jednoduchých důvodů. Jaké to jsou?

1. Moderní zemědělství snižuje náš příjem minerálů

Od zavedení technik moderního zemědělství musí půda ustát neustále vyšší a vyšší tempo. I když funguje pravidelná obměna pěstovaných plodin, rostoucí požadavky na nezvětšující se zemědělskou plochu mají dopad na její kvalitu.

Výsledky výzkumu “Chemické složení potravin” (1940-1991 Zvláštní zpráva č. 235) zadaném anglickou Medical Research Council dokumentují minerální složení 27 druhů zeleniny, 17 druhů ovoce a 10 druhů masa (analyzoval se obsah sodíku, draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku, železa a mědi) mezi lety 1940 až 1991. Výsledky jsou následující:

Zelenina Ovoce Maso
Sodík Ztráta 49 % Ztráta 29 % Ztráta 30%
Draslík Ztráta 16 % Ztráta 19 % Ztráta 16%
Fosfor Zisk 9 % Zisk 2 % Ztráta 28%
Hořčík Ztráta 24 % Ztráta 16 % Ztráta 10%
Vápník Ztráta 46 % Ztráta 16 % Ztráta 41%
Železo Ztráta 27 % Ztráta 24 % Ztráta 54%
Měď Ztráta 76 % Ztráta 20 % Ztráta 24%
Zinek N / A Ztráta 27 % N / A

Tato studie tedy ukazuje, že mnohé potraviny, které denně konzumujeme, obsahují podstatně méně minerálů než dříve.

2. Doporučený denní příjem je založen na průměru

Hodnota RHP (referenční hodnota příjmu) nebo DDD (doporučená denní dávka) je míra ideálního příjmu určité živiny počítaná jako průměr pro určitý počet jedinců. Proto lze předpokládat, že lidé se zvýšenou fyzickou nebo psychickou aktivitou budou pravděpodobně na horní hranici DDD. Pro tyto jedince je tak naprosto namístě užívat vyšší dávky mikronutrientů.

3.Sport a stres nejsou jediná zátěž

Pokud vystavujeme tělu pravidelné fyzické nebo psychické zátěži, bez doplňků stravy se neobejdeme. Sport nebo psychické vypětí však nejsou jedinými okolnostmi, kvůli kterým bychom měli stravu doplnit o multivitamínový nebo multiminerálový doplněk. Vitamíny bychom měli přijímat i pokud si pravidelně dopřáváme alkohol, kouříme, chceme zplodit potomka nebo už jej máme, nechodíme na slunce nebo máme sedavé zaměstnání. Ve všech těchto případech tělo pro své správné fungování vyžaduje dostatečný přísun mikronutrientů.

Závěrem – co je třeba vzít v úvahu při výběru multivitamínu

Jelikož existují důvody pro doplnění běžné stravy multivitaminovými preparáty, podívejme se na to, co byste měli při výběru produktu zvážit. Za prvé, ne všechny minerály jsou ve stejné formě. Existují různé formy stejného minerálu a rozdíly jsou podstatné. Například jakoukoli oxidovanou formu minerálu bude tělo mnohem méně schopno absorbovat než formu chelátovou.

Cheláty se vážou na specifické aminokyseliny a pro tělo tak mají mnohem vyšší dostupnost. Platí to i o některých dalších formách minerálů. Pokud tedy ve složení uvidíte minerální látku pouze ve formě oxidu, uvědomte si, že ji vaše tělo nebude schopno v plné míře využít.

Dalším kritériem je, jaký způsobem jsou mikronutrienty uložené. Pokud jsou zalepené v tabletě, konzumujete spolu s nimi ještě velkou dávku lepidel a pojiv, kterými si zanášíte tělo. Ideální je forma bezezbytku rozpustné kapsle.

Kvalitní vitamíny v dobře vstřebatelných formách jsou k dostání u dobrých prodejců.

Autor článku: redakce eFIA.cz

zdroj: https://www.reflexnutrition.com/blog/the-benefits-of-multivitamins-and-nexgen/