Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1. Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2. Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3. Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu a chuť.
  4. 4. Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5. Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6. Upřednostňujeme seriózní značky investující do vývoje a složení před značkami zaměřenými na agresivní mass-marketing.
  7. 7. Upřednostňujeme značky/výrobce, které podporují zdravý a etický životní styl

Cvičení jako aktivní meditace – meditovat lze i při zvedání činek

lze spalovat kalorie, bojovat s chutěmi, redukovat stres a snížovat krevní tlak v ten samý čas? Jistě, je to možné! Meditace i cvičení poskytují zdravotní benefity, které jsou ověřitelné vědecky, ale nový trend je kombinace obou těchto metod. A to vám skutečně může změnit život.

Výhody meditace

Meditace je stále populárnější i proto, že věda potvrzuje její výsledky. Velmi populární je v současné době na příklad  meditace pomocí technik všímavosti neboli mindfullness. Zde je několik účinků, které má:

  • Meditace snižuje hladinu kortizolu – Studie publikovaná v Journal of the American Medical Association sledovala víc než 3500 dospělých lidí a zjistila, že meditace dokážou snížit úroveň stresového hormonu kortizolu. Proč je to důležité? Stres způsobuje problémy se spánkem a zvyšuje riziko vypuknutí deprese, úzkosti a vysokého krevního tlaku. Také způsobuje syndrom dráždivého tračníku nebo fibromyalgie.
  • Meditace pomáhají meditujícím snižovat úzkostné stavy a další poruchy duševního zdraví – Lidé se sociální úzkostí, obsesivně-kompulzivními poruchami nebo panickými poruchami si po zařazení meditací všimli zlepšení jejich stavu. Ve výše uvedené studii bylo uvedeno, že se zjistilo prokazatelné mírné zlepšení úzkosti, deprese a bolesti a ze závěru vyplynulo, že by si lékaři měli uvědomit pozitivní přínosy meditací, které zmírňují negativní důsledky psychického stresu (na mírné nebo střední úrovni).
  • Meditace může zlepšit soustředění – Pro lidi, kteří se chtějí lépe soustředit, může být meditace klíčová. Po osmi týdnech meditace se účastníci jedné studie dokázali lépe a déle soustředit a déle si věci pamatovali ve srovnání s těmi, které meditaci neprováděli. Pouze čtyři dny meditace mohou zlepšit vaši pozornost. Výzkumy také ukazují, že meditování snižuje krevní tlak a vnímání bolesti.
  • Bojujte se závislostí – Meditovaní je metoda, která pomáhá bojovat se závislostí. Lidé, kteří bojují se závislostí na alkoholu nebo drogách zjistili, že jim pomáhá, když přesměrují své myšlenky, soustředí se na emoce, a tak bojují se svou chutí. Jedna studie analyzovala chování recidivních alkoholiků, kteří přidali meditaci k jejich normální léčbě (navštěvování skupiny anonymních alkoholiků) a zjistili, že mnohem lépe zvládají stres a chuť na alkohol. Fyzické cvičení má zdravotní benefity, včetně mírnění stresu, který může vést k užívání drog nebo alkoholu, proto sloučením metod meditace a cvičení, mohou lidé dosáhnout lepších výsledků.

Pravda o meditaci

Meditace je prastará technika, která zahrnuje převzetí odpovědnosti za mysl a změnu jejího aktivního stavu. Meditující se zaměřují na zlepšení podvědomí a změnu perspektivy. Technika se liší, ale meditující vždy zaměří mysl dovnitř, aby dosáhli hlubšího vědomí.

Navzdory mnoha výhodám meditací, o této technice stále kolují dezinformace. Lidé často neví, co přesně meditace znamenají nebo jsou skeptičtí ohledně benefitů, které přinášejí, protože ve skutečnosti nerozumí tomu, co se při nich děje.

Jedním z nejčastějších omylů je to, že všechny formy meditace jsou stejné. Ve skutečnosti ale existuje několik druhů a každý z nich má jiný cíl:

  • Transcendentální meditace má přinést meditujícímu pocit hlubokého odpočinku
  • Hluboká meditace pomáhá meditujícím uvědomovat si své myšlenky a vnímání bez pocitů hodnocení a souzení
  • Vedená meditace může být použita pro zvládnutí bolesti nebo snazšího dosažení cílů

Je také možné praktikovat některý z těchto druhů meditace při fyzickém cvičení.

Dalším rozšířeným omylem je domněnka, že meditace je únik z reality. Ve skutečnosti je to přesně naopak – meditace nám dovoluje být si vědomi svých myšlenek, pocitů, okolí a také přítomnosti. Tato vědomost pomáhá klidněji se rozhodovat a vidět věci objektivně. Právě proto jde o velmi přínosnou věc pro každého, kdo se snaží zbavit jakékoli závislosti nebo nezdravého zvyku.

Lidé se také často domnívají, že je meditace náboženskou aktivitou. Je pravda, že má v některých náboženstvích významné místo, ale sama o sobě není s vírou spojena. Meditující nemusí hledat duchovní osvícení, ale může si vybrat, že bude meditovat kvůli uvolnění stresu, relaxaci nebo např. potlačení přílišného bažení po něčem.

Někdy se lidé vzdávají meditace, protože je příliš obtížná, časově náročná. Ani jedno však není pravda. Je přínosná už od prvopočátku a základy je možné se naučit velice rychle.

Je také důležité, že meditace vždy nezahrnuje nehybné sezení nebo ležení. Meditace aktivní naopak spočívá v setrvalém zapojení do denních aktivit, zatímco klid a ticho vyžaduje pasivní forma. Přitom obě dvě uklidňují mysl. Aktivní meditaci lze vykonávat během mnoha činností, které vyžadují pohyb, včetně cvičení.

Cvičení a aktivní meditace

S meditací může být zkombinována jakákoli forma cvičení. Jde o to, soustředit se během něj směrem dovnitř. Velmi dobře k tomu slouží jóga, ale nejde o jedinou cestu.

Body scan – Jde o techniku praktikovanou během cvičení určenou k uklidnění jejich myšlenek a k soustředění se na tělo. Základem je postupné myšlení (soustředění se) na všechny části těla a hledání možného napětí nebo nepříjemného pocitu. Pokud najdeme například bolest svalů, několikrát se hluboce nadechneme, dokud bolest nebo napětí nezmizí. Tato technika je velmi efektivní v průběhu protahování před nebo po skončení tréninku.

Práce s dechem neboli breathwork je další technikou užitečnou při cvičení. Zatímco plavete, zvedáte závaží, jedete na kole nebo děláte jakýkoli jiný sport, soustřeďte se na váš dech, zvedající se břicho a vzduch, jak postupně opouští tělo.

Když běháte nebo se procházíte, můžete to dělat uvědoměle – vnímejte, jak se vaše chodidla dotýkají země, jak spolupracují ruce a nohy, a vnímejte také, jak vzduch proudí kolem vás.

Účinek kombinace cvičení a meditace

Cvičení stimuluje krevní oběh a okysličení těla. Je prokázáno, že zpomaluje nebo zcela zastavuje rozvoj mnoha typů chronických onemocnění. V mozku jsou také při fyzické aktivitě vylučovány endorfiny vytvářející pocit štěstí a uspokojení. Při cvičení také vznikají v hipokampu, oblasti zodpovědné za emoce, paměť a učení, nové mozkové buňky.

A zatímco cvičení zrychluje oběhový systém a zlepšuje mozkové funkce, meditace uvádí v činnost parasympatický nervový systém tím, že stimuluje centra mozku odpovědná za analýzu a rozhodnutí. Lidé, kteří meditují během cvičení, si touto činností vnáší klid do celého dne.

Kombinace cvičení a meditace je tak skvělou možností pro každého – ulevuje od stresu a má zároveň blahodárné účinky na tělo.

Autor článku: redakce eFIA.cz

zdroj: https://draxe.com/exercise-as-active-meditation/