Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1. Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2. Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3. Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu a chuť.
  4. 4. Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5. Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6. Upřednostňujeme seriózní značky investující do vývoje a složení před značkami zaměřenými na agresivní mass-marketing.
  7. 7. Upřednostňujeme značky/výrobce, které podporují zdravý a etický životní styl

Přírodní cesty, jak ulevit od bolesti spodní části zad

Předpokládá se, že až 80 % dospělých někdy zažije dlouhotrvající bolest ve spodní části zad. Nemalá část pak těmito problémy trpí chronicky. Nehledě na to, zda je příčinou ochablost svalů, porucha nervů nebo něco jiného, bolest zad je podle Americké Chiropraktické Asociace celosvětově nejčastější příčinou ztráty pohyblivosti.

Bolest spodní části zad může být mírná i velmi silná. Záleží na skrytých příčinách, na tom, jak dlouho byla neřešená i na celkovém zdraví konkrétního jedince. Mezi faktory zvyšující pravděpodobnost vzniku bolesti zad patří kouření, nadváha, úzkostlivost nebo deprese, sedavé zaměstnání a životní styl a nedostatek pohybu.

Jedním z častých důvodů vzniku bolesti v dolní části zad je také nesprávné držení těla. Přispívá k němu i ochablé svalstvo, nedostatek pohybu a nadváha – vzniká tak nadměrné zatížení páteře i svalů okolo a následná bolest. Týká se to všech skupin, sportujících i nesportujících, nejrizikovější skupina jsou ale lidé středního věku nebo senioři s nadváhou. A právě tato skupina nejlépe využije přírodní způsoby, kterými si lze od bolesti zad ulevit.

Pravidelné cvičení

Pravidelné cvičení zahrnují jak kardio /aerobní cviky i silový trénink prokazatelně zmírní bolest zad díky tomu, že zvýší flexibilitu těla a zpevní svalstvo. Pomohou také snížit tělesnou hmotnost, potlačit zánět a zlepšit držení těla. Nejlepší cviky na dolní část zad jsou: plank, cat-cow, v-ups, swimmers a rows.

Před cvičením je nutné se řádně protáhnout a zahřát, je také třeba dbát na správné provedení cviků a držení těla. Zejména po náročných trénincích je třeba dopřát tělu dostatek času na regeneraci. Za velmi efektivní se považuje i cvičení jógy. To lze kombinovat i s mindfulness meditací – spolu s tělem je třeba pracovat i na uvolnění psychiky, která má na bolest taktéž zásadní vliv.

Terapie zaměřená na měkké tkáně

Tato terapie zahrnuje speciální fyziterapeutické techniky pro uvolnění svalů, Grastonovu techniku a podobně. Tyto techniky mohou problémy ze zády vyléčit a také jim z dlouhodobého hlediska předejít. Fyzioterapeutické techniky jsou zaměřené na skryté příčiny bolesti zad – nesprávný postoj, ztuhlost a slabost svalů a další problémy. Pomáhají doslova zapnout vypnuté svaly. Ty mohou být neaktivní kvůli nedostatku pohybu, ale také na příklad kvůli zranění.

Při volbě terapeuta je třeba dbát na dobré reference a na nabídku ověřených technik.

Protizánětlivá strava

Jestli chcete zlepšit stav vašich kloubů a svalů, udržet si správnou hmotnost, snížit zánět a předejít bolesti zad do budoucna, je třeba se zdravě vyváženě stravovat. Ze stravy je nutné vyřadit průmyslově zpracované polotovary a naopak zařadit čerstvé, co nejméně upravené potraviny. A jaké konkrétní prvky do stravy zařadit?

  • Potraviny bohaté na vlákninu – vláknina pomáhá redukovat hmotnost, je prospěšná pro kondici zažívacího systému a má i pozitivní vliv na krevní tlak…dostatek vlákniny lze nalézt v zelenině a ovoci
  • Zůstat hydratovaní – dostatečný příjem tekutin je důležitý pro prevenci křečí, udržení stálého krevního tlaku a zlepšení zažívání
  • Potraviny bohaté na draslík – ten redukuje otoky a je také velmi důležitým elektrolytem pro svalové a nervové funkce…draslík lze nalézt v listoveé zelenině, avokádu, banánech, kokosové vodě a průmyslově nezpracovaných mléčných výrobcích
  • Omega 3 tuky – ryby z přirozeného prostředí, lněný olej a další potraviny jsou bohaté na omega-3 tuky, které pomáhají proti zánětu a bolesti
  • Čisté potraviny bohaté na protein – kuřata nebo krůty z biochovů, jejichž maso je velmi prospěšným zdrojem bílkovin, dále vajíčka od slepic z biochovů, kvalitní ryby nebo čisté proteinové prášky bez umělých sladidel a chemických aditiv

Doplňky stravy potlačující zánět a bolest

  • Kvalitní rybí olej (2000 mg denně) – lidé s bolestmi zad potřebují zvýšený příjem omega-3 tuků, který je obtížné pokrýt pouze stravou, proto je na místě najít kvalitní zdroj, na příklad rybí tuk
  • Kurkuma (100 mg denně) – aktivní látka kurkuma má silné protizánětlivé schopnosti, navíc funguje jako antioxidant a tlumí bolest
  • Enzymy a bromelain (500 mg denně) – kromě lepšího trávení mají enzymy také pozitivní vliv na tvorbu otoků a zánětů
  • MSM (2000 – 8000 mg denně) – velmi efektivní protizánětlivý doplněk bohatý na látky potřebné pro obnovení chrupavky, který zároveň ulevuje svalovým křečím. Velmi dobrý je také kolagen.
  • Hořčík (400 – 500 mg denně) – hořčík je naprosto nezbytný pro uvolnění svalů a redukci stresu
  • Esenciální oleje – olej z máty, libavky, kadidla nebo cypřiše smíchaný s kokosovým olejem lze natírat na bolavá místa jako přírodní analgetikum, které zároveň zlepšuje prokrvení

Závěrem

Bolest zad je jedním z nejčastějších tělesných projevů při stresu nebo úzkosti, kromě stravy je tedy nutné přemýšlet nad možnými zdroji psychických problémů a ty vyřešit.

Stejně tak k ní dochází při přetrenování nebo pokud dlouhodobě podceňujeme rozcvičení a zahřátí před tréninkem. Z toho vyplývá, že je třeba přistupovat k vlastnímu tělu s pokorou a před velkou zátěží mu poskytnout dostatečný prostor k přípravě i potom k následné regeneraci.

Autor článku: redakce eFIA.cz

zdroj: https://draxe.com/lower-back-pain-relief/