Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1. Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2. Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3. Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu a chuť.
  4. 4. Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5. Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6. Upřednostňujeme seriózní značky investující do vývoje a složení před značkami zaměřenými na agresivní mass-marketing.
  7. 7. Upřednostňujeme značky/výrobce, které podporují zdravý a etický životní styl

Historie CrossFitu a CrossFit Games

CrossFit je poměrně mladá sportovní disciplína a zároveň velmi dobře fungující komerční značka. V posledních letech se šíří doslova dechberoucím tempem a nabírá víc a víc příznivců. Pojďme si tedy říct více, jaká je jeho historie.

Základní myšlenka

CrossFit se nezaměřuje pouze na jednu oblast fitness, ale jedná se v podstatě o průřez celým spektrem silových, atletických, vytrvalostních a gymnastických disciplín. Hlavní myšlenkou je, že univerzálnost a celková kondice mohou být pro život i řešení sportovních výzev prospěšnější, než užší specializace na několik málo specifických dovedností. CrossFit zahrnuje mnoho různých stylů a technik cvičení, které mají za úkol pokrýt 5 základních oblastí fyzické výkonnosti: síla, vytrvalost, rychlost, koordinace a pohyblivost.

Historie

Za vznikem CrossFitu jako tréninkové metodologie a sportovního odvětví stojí Greg Glassman, bývalý profesionální gymnasta a trenér. Už od sedmdesátých let do svého gymnastického tréninku kromě cviků s vlastní vahou zařazoval i trénink s činkami a cyklistiku. Postupně zjistil, že díky tomuto tréninku má větší sílu a vytrvalost než ostatní závodníci, kteří se specializovali pouze na gymnastické sestavy. I později jako trenér narážel na to, že většina vrcholových sportovců se příliš úzce zaměřuje pouze na své odvětví a schopnosti s ním související. Podle něj by však vrcholoví sportovci měli být všeobecně pohybově nadaní a měli by disponovat jakousi univerzální sportovní formou. Proto se snažil pro své svěřence sestavovat takové tréninkové programy, které nebudou preferovat pouze jednu konkrétní schopnost, ale připraví je kromě jejich hlavního zaměření i na širší spektrum sportovních aktivit.

Rychlý vzestup

V roce 1995 založil Glassman v Santa Cruz v Kalifornii tělocvičnu, ve které trénoval jednotlivce, menší skupiny i příslušníky ozbrojených složek. Popularita jeho tréninků postupně rostla a v roce 2000 tak Glassman zakládá obchodní společnost CrossFit a začíná publikovat CrossFit Journal (CrossFitové zpravodajství). Postupně se rozrůstá množství tzv. affiliate boxů (registrované CrossFit tělocvičny). Zatímco v roce 2005 bylo registrováno 13 affiliate boxů, v roce 2012 už jich bylo celosvětově přibližně 3 400 a k dnešnímu dni jejich počet dosahuje podle dostupných údajů více než 15 000. Pokud budeme počítat i tisícovky dalších tělocvičen zaměřených na CrossFit, které nejsou oficiálně registrovány pod hlavičkou CrossFit, dostaneme se na několik desítek tisíc.

CrossFit Games

Z tréninkové metodologie, kterou v rámci své přípravy využívali jak sportovci, tak i příslušníci ozbrojených složek, se v průběhu času vyvinuly nejen skupinové lekce pro širokou veřejnost, ale také regulérní samostatné sportovní odvětví. Postupně se pořádají menší či větší závody lokální nebo regionální úrovně, ale stále není zodpovězena otázka, kdo je tím nejvíce fit (z pohledu metodiky CrossFitu) sportovcem na světě.

Za účelem zodpovězení této otázky se v roce 2007 začaly pořádat CrossFit Games, které si můžete představit v podstatě jako mistrovství světa v CrossFitu. První Crossfit Games se konaly na malém rodinném ranči v Kalifornii a zúčastnilo se jich přibližně 70 sportovců. Od té doby každým rokem rapidně roste úroveň samotné soutěže i sportovců, kteří neustále posouvají hranice svých možností. V roce 2007 a 2008 se CrossFit Games mohl zúčastnit kdokoliv, kdo přijel na ranč v Aromas v Kalifornii.

Začátek kvalifikačních klání

Potom co na CrossFit Games v roce 2008 přijelo více než sto sportovců, byla již pro rok 2009 zavedena kvalifikace. CrossFit Games se tak sportovci účastnili na základě umístění z minulého roku nebo si museli svou účast vybojovat na některém z kvalifikačních závodů. V tomto roce se také poprvé objevuje soutěž týmů složených ze dvou mužů a dvou žen. Zájem o CrossFit Games stále roste a tak v roce 2010 kvalifikace již zahrnuje několik menších závodů (Sectionals), ze kterých je možné postoupit na jeden ze 17 velkých regionálních závodů, které jsou vstupní branou na CrossFit Games (Regionals – 12 závodů rozmístěných po USA a Kanadě, 5 závodů na zbylých kontinentech). Kapacity ranče v Aromas už nebyly pro rostoucí potřeby Crossfit Games dostačující, proto se v tomto roce přesunuly do Home Depot Center (později StubHub Center) v Carsonu v Kalifornii.

Raketový růst

Soutěž týmů byla tento rok rozšířena na šestičlenné týmy a poprvé se objevila soutěž Masters pro muže a ženy nad 55 let. Rok 2011 lze považovat za přelomový, protože kvalifikace prostřednictvím menších Sectionals soutěží byla nahrazena online kvalifikací Open, do které se mohl přihlásit kdokoliv. V roce 2011 se do Open přihlásilo 26 000 sportovců a jejich počet neustále roste (v roce 2018 se Open zúčastnilo celkem 415 000 sportovců). Zároveň v tomto roce začala CrossFit Games sponzorovat společnost Reebok. Následující roky žádné zásadní změny nepřinesly, až v roce 2015 dochází ke změně kvalifikačního formátu ze 17 Regionals na 8. Na každou z těchto soutěží se kvalifikovali nejlepší závodníci z Open z předem definovaných oblastí a každých Regionals se tak účastnilo cca 50 závodníků, kteří bojovali o účast na CrossFit Games. Po sedmi letech v Carsonu se CrossFit Games v roce 2017 přesunuly do Alliant Energy Center v Madisonu ve Wisconsinu.

Následující rok dochází, vzhledem k rostoucí popularitě CrossFitu ve světě a vyšší konkurenceschopnosti závodníků z Evropy, k další změně kvalifikačního formátu. V roce 2018 se tak konalo 9 soutěží Regionals, přičemž 3 z nich byly v Evropě. Rok 2019 znamenal poslední velkou změnu kvalifikačního formátu. Regionals byly nahrazeny 15 mezinárodními kvalifikačními soutěžemi, tzv. Sanctionals. Dále se z Open na CrossFit Games kvalifikují nejlepší závodníci z jednotlivých zemí a 20 nejlepších závodníků v celkovém celosvětovém pořadí a 4 závodníci se dostanou na CrossFit Games díky pozvánce od pořadatelů.

Jakou cestu ušly CrossFit Games od svého zrodu v roce 2007, dobře ilustrují také finanční odměny pro nejlepší sportovce. Zatímco v roce 2007 získal vítěz CrossFit Games 500 dolarů, v roce 2019 už budou prize money pro vítěze činit celých 300 000 dolarů. K největšímu nárůstu v prize money došlo mezi lety 2010 a 2011, kdy se odměna pro vítěze díky sponzoringu od firmy Reebok vyhoupla z 25 000 dolarů na 250 000 dolarů.

Závěr

V dnešním článku jsme si řekli, jak vlastně CrossFit vznikl a jak se postupně vyvinul v samostatnou sportovní disciplínu i jednu z nejúspěšnějších komerčních značek. Rostoucí popularitu CrossFitu jako sportovní disciplíny potvrzuje i vývoj CrossFit Games, které se z původního setkání pár nadšenců na ranči v Kalifornii vyvinuly v soutěž. Té se každoročně účastní několik stovek tisíc sportovců z celého světa. Ať už tedy jste nebo nejste fanoušky CrossFitu, nelze popřít, že se jedná o fenomén, který během několika málo let dokázal získat popularitu na celém světě. V pokračování tohoto článku se blíže podíváme na vybrané cviky a tréninkové metody specifické pro CrossFit, a neopomeneme také výživu a suplementaci.

 Autor článku: Mgr. Tomáš Pavelek

Reference:

https://games.crossfit.com/history-of-the-games

https://games.crossfit.com/article/welcome-2019-crossfit-games-season/games

https://www.theboxmag.com/crossfit-training/origins-of-crossfit-9629