Encyklopedie A-Z

Ř Š Ž Č A B C
D E F G H CH I
J K L M N O P
Q R S T U V W
X Y Z
Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu, množství a chuť.
  4. 4Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6V kategorii produktů živočišného původu, upřednostňujeme produkty evropského původu, které obsahují suroviny vyráběné v souladu s evropskými normami.
  7. 7Upřednostňujeme privátní/nezávislé značky před korporátními značkami zaměřenými na mass-marketing.
  8. 8Upřednostňujeme takové značky/výrobce, kteří přispívají ke zvýšení kvality a čistoty životního prostředí.

Beta-alanin

Popis: Beta-alanin patří mezi neesenciální aminokyseliny, bývá označován také jako nebílkovinná aminokyselina. Je prekurzorem karnosinu, který během výkonu pomáhá proti zakyselení svalů tím, že odplavuje vodíkové ionty. Pomáhá prodloužit délku a intenzitu výkonu, oddaluje únavu.

 

Detail

Betain

Popis: Betain se přirozeně vyskytuje v rostlinách, kde brání jejich dehydrataci. Nejlepšími přírodními zdroji betainu jsou řepa, quinoa a špenát. Výzkumy prokázaly, že denní dávka 2,5 g betainu pomáhá zvýšit svalovou sílu a výkon a vede k nárůstu čisté svalové hmoty současně s redukcí tělesného tuku. Denní konzumace 3 g betainu navíc přispívá k normálnímu metabolizmu homocysteinu. U zdravých jedinců může betain pomoci ke snížení hladiny homocysteinu o 10 % u osob se zvýšenou hladinou homocysteinu dokonce o 20-40 %. Betain dále brání kornatění tepen a podporuje činnost jater.

 

Detail

Baobab

Popis: Baobab je již po stovky let využíván jako vitalizér, energizér a posilovač imunitního systému, a pro svou dlouhověkost, odolnost a užitečnost bývá označován jako kouzelný strom nebo strom života. Baobab obsahuje vitamíny A, B1, B2, B3, B6 a až desetkrát vetší množství vitamínu C než pomeranče. Vitamin C je důležitý pro imunitu, kardiovaskulární a endokrinní systém, také pomáhá chránit proti degenerativním chorobám a podporuje vstřebávání vápníku. Dále je velmi cenným zdrojem vápníku, draslíku, hořčíku, železa, manganu, fosforu, zinku a molybdenu. Baobab obsahuje větší množství vlákniny než ostatní ovoce. Jejím hlavním zdrojem jsou především pektiny pomáhající redukovat hladinu celkového a LDL cholesterolu. Zároveň poskytují energii probiotickým střevním bakteriím. V baobau lze také nalézt dvakrát více antioxidantů než v brusinkách nebo granátovém jablku, má rovněž vysoké množství enzymů a bioaktivních frakcí. Semena jsou bohatá na bílkoviny (obsahují všech 8 esenciálních aminokyselin) a omega 3,6,9 mastné kyseliny.

 

Detail

Beta glukan

Popis: Beta glukany jsou rozpustnou i nerozpustnou součástí vlákniny. Jedná se o polysacharidy složené z opakujících se molekul glukózy, které se přirozeně vyskytují v kvasinkách, nejrůznějších houbách, obilovinách a mořských řasách. Bylo prokázáno, že mají bioaktivní a léčivé účinky. Beta glukany jsou velmi silné antioxidanty, výrazně zlepšují nespecifickou imunitu a pomáhají tak optimalizovat obranyschopnost organizmu. Pomáhají zvyšovat odolnost proti fyzickému a psychickému stresu, vykazují protinádorovou aktivitu a mají také antibakteriální a antivirové vlastnosti. Dále pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a zlepšovat glykemickou odpověď.

 

Detail

Bílkoviny

Popis: Bílkoviny neboli proteiny jsou základním stavebním kamenem lidského těla. Jsou pro člověka důležitou a nepostradatelnou živinou, protože si ji tělo z ostatních makroživin (sacharidů a tuků) nedokáže vyrobit. Proteiny se skládají z jednotlivých aminokyselin. Pro sportovce jsou bílkoviny také nezbytně nutné pro novotvorbu a regeneraci svalové tkáně. Bílkoviny jsou také součástí enzymů, hormonů, krevních elementů a v neposlední řadě imunitního systému. Pokud pomineme svaly a tzv. aminokyselinový pool, v lidském těle neexistuje dlouhodobá zásobárna bílkovin jako taková. Tím se bílkoviny liší od zbylých dvou makroživin.

(Pokračování textu…)

Detail

Thiamin (vitamín B1)

Popis: Jeden z vitamínů rozpustných ve vodě, jehož přirozeným zdrojem je například maso, některé druhy ryb, celozrnné produkty, luštěniny a brambory. Thiamin hraje kritickou roli v energetickém metabolismu, a tím v růstu, vývoji a funkci buněk. Výrazně přispívá k normální činnosti nervové soustavy, k normální psychické činnosti a činnosti srdce. Takže se používá při léčbě srdečních onemocnění, metabolických poruch, aftů, šedého zákalu, ale také například kinetózy (nemoci z pohybu). Spekuluje se také o vlivu na zlepšení kognitivních (poznávacích) funkcí při Alzheimerově nemoci. Dle výzkumu může B1 posílit imunitní systém a zlepšit schopnost těla kontrolovat nálady a fyziologické projevy v důsledku stresu. B1 je občas nazýván „anti-stresovým“ vitamínem – pomáhá vyrovnávat se se stresem a udržet energii/vitalitu.

Doporučený příjem:

 Věk  Thiamin mg/den
 ženy  muži
 Kojenci
 0 – 3 měsíce1  0,2  0,2
 4 – 11 měsíců  0,4  0,4
 Děti
 1 -3 roky  0,6  0,6
 4 – 6 let  0,8  0,8
 7 – 9 let  1,0  1,0
 10 – 12 let  1,2  1,0
13 – 14 let  1,4  1,1
 Dospívající a dospělí
 15-18 let  1,3  1,0
 19-24  1,3  1,0
 25-50  1,2  1,0
 51-64  1,1  1,0
 ≥ 65 let  1,0  1,0
 Těhotné od 4. měsíce  1,2
 Kojící  1,4

1 zde se jedná o odhadovanou hodnotu

*Změny metabolismu a potřeby plodu vyžadují vyšší dávku u těhotných žen. Zvýšená energetická spotřeba a ztráty mlékem vyžadují navýšení dávky také u kojících maminek.

Zajímavost: Značné navýšení potřeby Thiaminu se projevuje v případě chronického alkoholismu z důvodu poruchy absorpce a metabolismu způsobených alkoholem.

Zdroj: Live Science, National Institute of Health, Referenční hodnoty pro příjem živin – Společnost pro výživu.

Detail

Riboflavin (vitamín B2)

Popis: Hraje roli v produkci energie těla, stejně jako ostatní vitamíny skupiny B. Významně přispívá k antioxidační aktivitě. Je rozpustný ve vodě, a protože je denně vyplavován z těla, musí být také denně obnovován. Přirozeně se vyskytuje ve vejcích, oříšcích, mléčných výrobcích, mase, brokolici, pivovarských kvasnicích, divoké rýži, houbách, sójových bobech, listové zelenině a chlebu. Riboflavin je potřebný pro růst a celkové zdraví. Napomáhá tělu štěpit cukry, bílkoviny a tuky pro výrobu energie, což umožňuje tělu využití kyslíku. Je nezbytný pro vývoj a funkci kůže, sliznice trávicího traktu, zraku, krevních buněk a dalších životně důležitých orgánů. Hraje důležitou roli v prevenci šedého zákalu, snižuje hladinu homocysteinu a ve vyšších dávkách velmi dobře pomáhá při migrénách. Vědci rovněž spekulují o souvislosti nedostatku vitamínu B2 a určitým typem anémie a karcinogenezi – je známo, že suplementace riboflavinu zlepšuje krevní funkce a metabolismus železa.Potřeba vitamínu B2 stoupá při tělesné aktivitě, těžkých chorobách, po operacích, úrazech, při poruchách absorpce, chronickém alkoholismu a při interakci s různými léčivy (např. antidepresiva).

Doporučený příjem:

 Věk  Riboflavin mg/den
 muži  ženy
 Kojenci
 0 – 3 měsíce1  0,3  0,3
 4 – 11 měsíců  0,4  0,4
 Děti
 1 -3 roky  0,7  0,7
 4 – 6 let  0,9  0,9
 7 – 9 let  1,1  1,1
 10 – 12 let  1,4  1,2
 13 – 14 let  1,6  1,3
 Dospívající a dospělí
 15 – 18 let  1,5  1,2
 19 – 24 let  1,5  1,2
 25 – 50 let  1,4  1,2
 51 – 64 let  1,3  1,2
 ≥ 65 let  1,2  1,2
 Těhotné od 4. měsíce  1,5∗
 Kojící  1,6∗

1 zde se jedná o odhadovanou hodnotu

*Změny metabolismu a potřeby plodu vyžadují vyšší dávku u těhotných žen. Zvýšená energetická spotřeba a ztráty mlékem vyžadují navýšení dávky také u kojících maminek.

Zdroj: Live Science, National Institute of Health, Referenční hodnoty pro příjem živin – Společnost pro výživu, PubMed.

Detail

Niacin (vitamín PP, B3)

Popis: Jeden z 8 vitamínů B-komplexu, rozpustný ve vodě, se širokým působením v těle. Napomáhá funkcím trávícího systému, kůže a nervového systému. Přirozeně se vyskytuje v kvasnicích, mase, rybách, mléku, vejcích, oříšcích, zelenině, fazolích. Tělo si umí zároveň Niacin vyrobit z aminokyseliny tryptofanu. Stejně jako ostatní vitamíny skupiny B napomáhá přeměně cukrů, tuků, bílkovin na energii. Hraje roli v produkci určitých hormonů v nadledvinkách a pomáhá procesu odstranění škodlivých látek z ledvin. Může se rovněž podílet na zlepšení zdravotního stavu – užívá se na léčbu migrén, problémů s krevním oběhem, závratěmi. Používá se také k regulaci cholesterolu a triglyceridů v krvi. Vědci spekulují také o účinku niacinu na obnovu poškození mozku způsobených mrtvicí. Při aplikaci na kůži zlepšuje akné. Dobře působí také na poruchy erekce.

 Věk  Niacin mg ekvivalentu niacinu/den
 muži  ženy
 Kojenci
 0 – 3 měsíce1  2  2
 4 – 11 měsíců  5  5
 Děti
 1 -3 roky  7  7
 4 – 6 let  10  10
 7 – 9 let  12  12
 10 – 12 let  15  13
 13 – 14 let  18  15
 Dospívající a  dospělí
 15 – 18 let  17  13
 19 – 24 let  17  13
 25 – 50 let  16  13
 51 – 64 let  15  13
 ≥ 65 let  13  13
 Těhotné od 4. měsíce  15*
 Kojící  17*

1 zde se jedná o odhadovanou hodnotu

*Změny metabolismu a potřeby plodu vyžadují vyšší dávku u těhotných žen. Zvýšená energetická spotřeba a ztráty mlékem vyžadují navýšení dávky také u kojících maminek.

Za zdravotně nezávadný je považován příjem do 10 mg/den kyseliny nikotinové a do 900 mg/den nikotinamidu (EFSA).

Zdroj: Live Science, National Institute of Health, Referenční hodnoty pro příjem živin – Společnost pro výživu, PubMed.

Detail

Pyridoxin (vitamín B6)

Popis: Ve vodě rozpustný pyridoxin spolu s ostatními vitamíny skupiny B pomáhá tělu přetvářet stravu na energii. Podílí se na udržování zdraví těla (imunity) a mozku v dospělosti, v raném dětství a v těhotenství. Přirozeně se vyskytuje například ve fazolích, drůbežím mase, rybách, cereáliích, papáji, pomerančích a banánech. Bez vitamínu B6 by tělo nebylo schopno absorbovat vitamín B12. Spolu s ostatními vitamíny B kontroluje hladiny homocysteinu v krvi, což může být klíčem ke snížení náchylnosti k onemocnění srdce a mrtvici. B6 je využívám neurotransmitery mozku, což je důležité pro jeho zdravý vývoj a tvorbu hormonů ovlivňujících náladu a spánkové cykly. Ženám může vitamín B6 ulevit s příznaky premenstruačního syndromu (PMS), depresí souvisejících s těhotenstvím, vedlejších účinků antikoncepce a příznaků spojených s menopauzou. Vyšší dávka 30 mg může pomoci při „ranních nevolnostech“. Zvýšený příjem bílkovin a chronické užívání léků vyžaduje zvýšený příjem B6.

 Věk  Pyridoxin mg/den
 muži  ženy
 Kojenci
 0 – 3 měsíce1  0,1  0,3
 4 – 11 měsíců  0,1  0,3
 Děti
 1 -3 roky  0,4  0,4
 4 – 6 let  0,5  0,5
 7 – 9 let  0,7  0,7
 10 – 12 let  1,0  1,0
 13 – 14 let  1,4  1,4
 Dospívající a dospělí
 15 – 18 let  1,6  1,2
 19 – 24 let  1,5  1,2
 25 – 50 let  1,5  1,2
 51 – 64 let  1,5  1,2
 ≥ 65 let  1,4  1,2
 Těhotné od 4. měsíce  1,9
 Kojící  1,9

1 zde se jedná o odhadovanou hodnotu

*Změny metabolismu a potřeby plodu vyžadují vyšší dávku u těhotných žen. Zvýšená energetická spotřeba a ztráty mlékem vyžadují navýšení dávky také u kojících maminek.

Za zdravotně nezávadný je považován příjem do 25 mg/den (EFSA).

Zdroj: Live Science, National Institute of Health, Referenční hodnoty pro příjem živin – Společnost pro výživu, PubMed.

Detail

Boswellia

Popis: Extrakt z pryskyřice kadidlovníku má silné protizánětlivé účinky, snižuje bolestivost a ztuhlost kloubů, působí proti osteoartritidě, pomáhá při autoimunitních onemocněních (např. revmatoidní artritida), urychluje hojení ran a vředů, má protirakovinné a antivirové účinky. Obsahuje boswellové kyseliny, které působí podobně jako aspirin, ale nedráždí žaludek a střeva a neředí krev. V rámci ajurvédské medicíny se boswellia užívá již několik tisíc let.

Detail