Encyklopedie A-Z

Ř Š Ž Č A B C
D E F G H CH I
J K L M N O P
Q R S T U V W
X Y Z
Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu, množství a chuť.
  4. 4Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6V kategorii produktů živočišného původu, upřednostňujeme produkty evropského původu, které obsahují suroviny vyráběné v souladu s evropskými normami.
  7. 7Upřednostňujeme privátní/nezávislé značky před korporátními značkami zaměřenými na mass-marketing.
  8. 8Upřednostňujeme takové značky/výrobce, kteří přispívají ke zvýšení kvality a čistoty životního prostředí.

Vitamín K2

Popis: Tato forma vitamínu K2 se extrahuje z fermentované sójové potraviny, natto, má přímý vliv především na kostru a oběhovou soustavu. Aplikace: vaskulární kalcifikace, arterioskleróza, hypertenze spojená s arteriální ztuhlostí, usazování vápníku na jiných tkáních (artritida a kostní ostruhy), těhotenství, menoragie, osteoporóza, ochrana prostaty. Vaskulární kalcifikace je běžným jevem u pacientů s pokročilou aterosklerózou, žen po menopauze a pacientů se selháním ledvin. Následkem je snížená elasticita tepen. Zvýšený příjem vitamínu K lze také odporučit osobám s nízkým podílem rostlinn ve stravě nebo osobám se špatným trávením.Vitamin K se běžně podává novorozencům jako prevence hemoragické choroby.

Doporučená forma v rámci doplňkové stravy: Doporučujeme upřednostnit formu klasických želatinových nebo celulózových (rostlinných) kapslí před tabletami. Struktura kapsle účinně chrání volně ložený (nelepený) obsah prášku před vlhnutím a oxidací. Tablety jsou naopak náchylné k vlhnutí a jsou obvykle lisovány a lepeny pod vysokým tlakem a mohou obsahovat až 80 % pojiv (lepidel) a dalších balastních složek, které zbytečně zatěžují zažívací trakt. Důvodem častého použití tabletové formy je nízká pořizovací cena.

Detail

Vitamín E

Popis: Tento vitamín rozpustný v tucích je důležitý pro udržení zdravého srdce a krevního oběhu, kromě toho má antioxidační účinky. Přírodní vitamín E je lépe absorbován a využíván než syntetický vitamín E. Aplikace: neurologické poruchy (Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba, tardivní dyskineze, kognitivní porucha atd.), diabetes, nervosvalová onemocnění, lupus, roztroušená skleróza, kardiovaskulární onemocnění, fibrocystická nemoc prsu, hojení ran, ochrana před sluncem, menopauza.

Doporučená forma v rámci doplňkové stravy: Doporučujeme upřednostnit formu klasických želatinových nebo celulózových (rostlinných) kapslí před tabletami. Struktura kapsle účinně chrání volně ložený (nelepený) obsah prášku před vlhnutím a oxidací. Tablety jsou naopak náchylné k vlhnutí a jsou obvykle lisovány a lepeny pod vysokým tlakem a mohou obsahovat až 80 % pojiv (lepidel) a dalších balastních složek, které zbytečně zatěžují zažívací trakt (např. šelak pro lesk tablety je vyráběn z krovek brouků). Důvodem častého použití tabletové formy je nízká pořizovací cena.

Detail

Vitamín D2 a D3

Popis: Existují dvě základní formy vitamínu D: vitamín D2 (ergokalciferol – rostlinný původ) a vitamín D3 (cholekalciferol – živočišný původ). Vzhledem k tomu, že naše tělo dokáže produkovat vitamín D díky působení slunečního záření, někteří vědci jej označují spíše za hormon než vitamín. Vitamín D je důležitý pro mnoho tělesných funkcí, zejména podporuje zdraví kostí díky lepší absorpci a využití vápníku. Aplikace: osteoporóza, osteomalacie (měknutí kostí), svalová slabost, buněčná podpora, srdeční choroby, mrtvice, hypertenze, autoimunní choroby, deprese, chronické bolesti, osteoartritida, lupénka, onemocnění dásní, hyperthyroidismus způsobený nízkou hladinou vitamínu D. Špatná absorpce vitamínu D se běžně vyskytuje při Crohnově chorobě a může vést k jeho deficitu vitamínu D, nedostatek způsobuje také křivici u dětí a osteomalacii u dospělých. Křivice se projevuje těžkou poruchou tvorby kostí, vede k měknutí lebečních kostí, ohýbání dolních končetin, zakřivení páteře a zvětšení kloubů. V současné době se deficit vitamínu D vyskytuje nejčastěji u starších osob, které nemají dostatečný přísun slunečního svitu.

Doporučená forma v rámci doplňkové stravy: Doporučujeme upřednostnit formu klasických želatinových nebo celulózových (rostlinných) kapslí před tabletami. Struktura kapsle účinně chrání volně ložený (nelepený) obsah prášku před vlhnutím a oxidací. Tablety jsou naopak náchylné k vlhnutí a jsou obvykle lisovány a lepeny pod vysokým tlakem a mohou obsahovat až 80 % pojiv (lepidel) a dalších balastních složek, které zbytečně zatěžují zažívací trakt (např. šelak pro lesk tablety je vyráběn z krovek brouků). Důvodem častého použití tabletové formy je nízká pořizovací cena.

Detail

Višeň obecná (Prunus cerasus)

Popis: Višně obsahují vysoké množství fytochemikálií včetně melatoninu, což je klíčový hormon pro regulaci hypotalamo-hypofyzárního systému a vzestup jeho hladiny je spojen s nutkáním ke spánku. Podílí se také na regulaci celoročního cyklu (střídání léta a zimy).

 

Detail

Vláknina

Popis: Vláknina neboli balastní látky, která na sebe vážou vodu a zvětšují svůj objem. Vlákninu řadíme mezi důležitou část stravy, jelikož nabízí mnoho zdravotních benefitů. Má pozitivní vliv hlavně na náš gastrointestinální trakt, kde působí příznivě na motilitu střevní pasáže. Mnoho autorů řadí vlákninu mezi mikronutrienty, ale jelikož se její doporučený denní příjem pohybuje v řádech desítek gramů, patří ji spíše do makronutrientů.

(Pokračování textu…)

Detail

Niacin (vitamín PP, B3)

Popis: Jeden z 8 vitamínů B-komplexu, rozpustný ve vodě, se širokým působením v těle. Napomáhá funkcím trávícího systému, kůže a nervového systému. Přirozeně se vyskytuje v kvasnicích, mase, rybách, mléku, vejcích, oříšcích, zelenině, fazolích. Tělo si umí zároveň Niacin vyrobit z aminokyseliny tryptofanu. Stejně jako ostatní vitamíny skupiny B napomáhá přeměně cukrů, tuků, bílkovin na energii. Hraje roli v produkci určitých hormonů v nadledvinkách a pomáhá procesu odstranění škodlivých látek z ledvin. Může se rovněž podílet na zlepšení zdravotního stavu – užívá se na léčbu migrén, problémů s krevním oběhem, závratěmi. Používá se také k regulaci cholesterolu a triglyceridů v krvi. Vědci spekulují také o účinku niacinu na obnovu poškození mozku způsobených mrtvicí. Při aplikaci na kůži zlepšuje akné. Dobře působí také na poruchy erekce.

 Věk  Niacin mg ekvivalentu niacinu/den
 muži  ženy
 Kojenci
 0 – 3 měsíce1  2  2
 4 – 11 měsíců  5  5
 Děti
 1 -3 roky  7  7
 4 – 6 let  10  10
 7 – 9 let  12  12
 10 – 12 let  15  13
 13 – 14 let  18  15
 Dospívající a  dospělí
 15 – 18 let  17  13
 19 – 24 let  17  13
 25 – 50 let  16  13
 51 – 64 let  15  13
 ≥ 65 let  13  13
 Těhotné od 4. měsíce  15*
 Kojící  17*

1 zde se jedná o odhadovanou hodnotu

*Změny metabolismu a potřeby plodu vyžadují vyšší dávku u těhotných žen. Zvýšená energetická spotřeba a ztráty mlékem vyžadují navýšení dávky také u kojících maminek.

Za zdravotně nezávadný je považován příjem do 10 mg/den kyseliny nikotinové a do 900 mg/den nikotinamidu (EFSA).

Zdroj: Live Science, National Institute of Health, Referenční hodnoty pro příjem živin – Společnost pro výživu, PubMed.

Detail

Vitamín A

Popis: Vitamín A patří do skupiny vitamínů rozpustný v tucích. Je důležitý především pro náš zrak, protože je nezbytný pro správnou tvorbu zrakového pigmentu, který zaručuje vcelku dobré vidění i za šera a dobré vidění barev. Působí preventivně před vznikem rakoviny, podporuje léčbu při rozedmě plic, různých dýchacích a kožních potížích, působí proti unaveným očím, na správnou funkci zvláště pohlavních sliznic, ale také dýchacího, zažívacího a močového traktu. Ovlivňuje tvorbu spermií, vajíček a správný vývoj plodu, a proto je zvlášť důležité, aby těhotné ženy měly dostatek (nikoliv nadbytek) tohoto vitaminu. Při zevní aplikaci působí příznivě také na akné, vrásky, vředy, udržuje zdravou pleť, zuby a vlasy. Sportovci v důsledku zvýšené zátěže, intenzivního dýchání a pobytu v uzavřeném prostředí s dalšími sportovci mají ideální podmínky pro šíření NHCD (nemoci horních cest dýchacích), proto je pro ně doplňování vitamínové dávky zvláště důležité.

Nejaktivnější formou vitamínu A je retinol, nacházející se v živočišných produktech jako jsou játra, vajíčka, rybí tuk, máslo a mléko. Ve velké míře je skladován v játrech. Druhým zdrojem vitamínu A jsou tzv. karotenoidy (např. betakaroten) vyskytující se v rostlinných produktech.

Nedostatek vitamínu A

Projeví se ztrátou chuti, zastavením růstu, celkovou poruchou obranyschopnosti a hlavně počínající šeroslepostí. Při značném nedostatku vitamínu A dochází k tzv. avitaminóze A, která způsobuje zejména šeroslepost končící v některých případech až úplnou slepotou.

Nadbytek vitaminu A

Nadměrné dávky vitaminu A mohou poškodit játra, po čase vyvolat zvětšení sleziny a ledvin. Počáteční mírný nadbytek vitaminu A se projevuje popraskanými rty, suchou kůží, řídnutím vlasů a obočí, zvláště u dětí se mohou objevit kostní výrůstky a bolest kloubů.  Hypervitaminóza může mít za následek také poškození plodu a vrozené defekty.

DDD (doporučená denní dávka) vitamínu A činí kolem 0,8 mg, pro dítě se pohybuje v rozmezí 0,3 –0,4 mg, v těhotenství by neměla překročit 1,2 mg a u sportovců by měla činit 2 – 3 mg denně dlouhodobě. Toxicita nastává při dlouhodobém příjmu kolem 10 – 15 mg denně. Je nutno počítat s tím, že játra obsahují vysoké množství vitamínu A, takže pokud se konzumují např. játra v tabletách pravidelně ve vyšší dávce (nad 10 – 15 g sušiny), neměl by se přijímat samotný vitamín A v tabletách.

Detail

Biotin (vitamín B7)

Popis: Biotin je důležitou součástí zdravého metabolismu a působí jako kofaktor řady enzymů. Jde o ve vodě rozpustný vitamín patřící k vitamínům skupiny B. Řadí se do skupiny „vitagenů“, tedy látek, které jsou zdrojem energie a fungují jako stavební materiál buněk. Často je užíván k posílení vlasů a nehtů, zdravé kůže a také je označován jako vitamín H (na vlasy). Ovlivňuje metabolismus bílkovin, sacharidů i tuků a získávání buněčné energie. U sportovců se používá pro podporu regenerace a odstranění bolesti ve svalech po tréninku. Je také životné důležitý pro správný růst plodu. Při vysokých dávkách pomáhá udržovat hladinu cukru a také hraje roli při prevenci před diabetickým poškozením nervu. V malém množství se vyskytuje v potravinách, jako jsou játra, květák, losos, mrkev, banány, sójová mouka, kvasnice, pšeničné klíčky, celozrnné obiloviny, celozrnný chléb, vejce, mléčné výrobky, ořechy, kuře.

Obecně vyšší ztráty vitamínů rozpustných ve vodě u sportovců způsobuje pocení a zvýšený příjem tekutin.

 Věk  Biotin µg/den
 Kojenci
 0-3 měsíce  5
 4-11 měsíců  5-10
 Děti
 1-3 roky  10-15
 4-6 let  10-15
 7-9 let  15-20
 10-12 let  20-30
 13-14 let  25-35
 Dospívající a dospělí
 15-18 let  30-60
 19-24 let  30-60
 25-50 let  30-60
 51-64 let  30-60
 ≥ 65 let  30-60
 Těhotné  30-60
 Kojící  30-60

Teoreticky jeho značnou část dokáže uhradit střevní mikroflóra, pokud není poškozená. U sportovců je účelné dávkování alespoň 500 µg i více.

Detail

Kobalamin (vitamín B12)

Popis: Patří do skupiny vitamínu B rozpustných ve vodě. Prokazatelně zvyšuje množství červených krvinek, což má velký význam hlavně pro sportovce vykonávající aktivně např. běh, cyklistiku nebo aerobní cvičení. Vitamín B12 také podporuje chuť k jídlu, což může být pozitivum pro některé jedince v kulturistice. Dále působí preventivně proti anémii a dalším krevním chorobám. Podporuje lepší dýchání, odstranění bolesti zad a svalů. Je nutný pro spalování tuků v citrátovém cyklu. Nachází se hlavně ve vnitřnostech, rybách, vejcích nebo mléčných produktech. Dostatečnou hladinu tohoto vitamínu by měly hlídat zejména těhotné a kojící ženy, děti a vegani, protože následek nedostatku tohoto vitamínu může vést k různým neurologickým nebo hematologickým poruchám.

Doporučená forma v rámci doplňkové stravy: Při orální aplikaci, ve formě tablet, je vhodné je nechat rozpustit pomalu v ústech.

 Věk  Vitamín B12 µg/den
 Kojenci
 0-3 měsíce¹  0,4
 4-11 měsíců  0,8
 Děti
 1-3 roky  1,0
 4-6 let  1,5
 7-9 let  1,8
 10-12 let  2,0
 13-14 let  3,0
 Dospívající a dospělí
 15-18 let  3,0
 19-24 let  3,0
 25-50 let  3,0
 51-64 let  3,0
 ≥65 let  3,0
 Těhotné²  3,5
 Kojící³  4,0

1 zde se jedná o odhadovanou hodnotu

2 k doplnění zásob a udržení nutriční denzity

3 zvýšení asi o 0,13 µg vitamínu B12 na 100 g mateřského mléka

Detail

Vápník

Popis: Vápník patří mezi nejvýznamnější minerální látky, které si tělo nedokáže vytvořit a musí ho přijímat z potravy. Kromě toho, že je hlavní součástí kostí a zubů, hraje důležitou roli při tvorbě enzymů a hormonů, které regulují trávení a metabolismus. Je nezbytnou součástí nervových vzruchů a svalové kontrakce. Také je podstatný pro krevní srážlivost a hojení ran. Dále se využívá k prevenci, ale i léčbě osteoporózy a úbytku kostní hmoty. Výzkumy také ukázaly, že kalcium snižuje výskyt rakoviny střev. Nedostatečný příjem vápníku může vést k zvýšení rizika únavové zlomeniny, ke svalovým křečem, paradentóze nebo ke vzniku roztroušené sklerózy. Hlavními zdroji vápníku jsou mléko, sýry, jogurty. Obsažen je ale i v kapustě, špenátu, řeřiše, brokolici, čočce, sardinkách, šprotech, žloutcích, nati petržele, pažitce, obilných klíčcích, mandlích a dalších. Pro zabudování vápníku do kostí tělo také potřebuje mít dostatek vitaminu D, který za normálních okolností vzniká v kůži i po nepřímém slunečním ozáření.

Detail