Filozofie

 /

Kalendář příspěvků
Září 2017
Po Út St Čt So Ne
« Srp   Říj »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Kodex aliance
  1. 1Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu, množství a chuť.
  4. 4Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6V kategorii produktů živočišného původu, upřednostňujeme produkty evropského původu, které obsahují suroviny vyráběné v souladu s evropskými normami.
  7. 7Upřednostňujeme privátní/nezávislé značky před korporátními značkami zaměřenými na mass-marketing.
  8. 8Upřednostňujeme takové značky/výrobce, kteří přispívají ke zvýšení kvality a čistoty životního prostředí.

Matěj Zavoral, spolumajitel firmy Šufánek: „Je důležité, abychom byli sami spokojeni, v tu chvíli je spokojený i zákazník“

Šufánek je značka, za kterou stojí práce a entuziasmus dvou nadšenců, Matěje Zavorala a Marka Dyntery. Po nepříliš dobré zkušenosti s oříškovými másly z běžných obchodů se rozhodli vyrábět svoje vlastní a nabídnout tak alternativu, co nebude zahrnovat kvanta soli, cukry a všemožných umělých aditiv. Českým zákazníkům jejich produkty zachutnaly a proto jejich nabídku mohou postupně rozšiřovat. Nejen o tom jsme si povídali s Matějem Zavoralem.

Prvotním impulsem pro rozjetí výroby kvalitních másel pro vás byl návrat z Kanady a zjištění, že oříšková másla prodávaná v ČR jsou přeslazená nebo přesolená. Myslíte, že jsme tu naučení na to, že má být všechno slané nebo sladké a zatím ještě neumíme vnímat přirozené přírodní chuti?

Naučeni jsme především na kvantitu potravin a s tím souvisí i jejich kvalita. Nikdy nemůžete dostat kvalitní suroviny za nejnižší cenu (což se nám snaží vnutit kdejaký prodejce). Bohužel většina lidí raději naplní nákupní košík – hlavně že je toho hodně. Za kvalitní potraviny si sice lidé zaplatí o něco více peněz, ale zase jich nepotřebují nakoupit tolik. Myslíme, že by stačilo, aby lidé více přemýšleli, kolik potravin skutečně spotřebují a neplýtvali s nimi.

Ptám se proto, že bývá problém zaujmout někoho, kdo do sebe celý život cpe rafinované potraviny plné cukru a soli, výrobkem, který má přírodní chuť…Věci se ale snad zlepšují?

Když jsme začali, sami jsme byli překvapeni, kolik lidí má zájem o kvalitní potraviny. Také to, že při prodeji není potřeba vymýšlet sofistikované marketingové kanály. Lidé si dobré potraviny vyhledávají sami. A je jich stále více, takže je pravda se věci určitě zlepšují.

Vaše produkty jsou složené čistě z oříšků a přírodních přísad – teď to řeknu schválně úplně naivně – takhle má tedy máslo doopravdy chutnat, je to tak?

Snažíme se vytvářet co nejjednodušší a nejčistší chutě másel. Pro nás je důležité, abychom s výrobky byli sami spokojeni. A v tu chvíli je spokojený i zákazník.

Ve vašich výrobcích nejsou chemické konzervanty. Jak moc náročné je zachovat jim normální trvanlivost bez použití těchto umělých aditiv?

Důležité je dodržet vysokou úroveň skladovacích podmínek, proto sklady chladíme. Důležitý je také co nejvyšší hygienický standard – výrobky ihned po zpracování vakuujeme. Zákazník ovšem musí počítat s tím, že výrobky pouze z přírodních surovin mění svoji konzistenci v závislosti na teplotě. Například kokosové máslo v chladu zcela ztuhne. To se u výrobků z rafinovaných tuků a konzervantů nestane.

Používáte mandle ze Španělska, kešu z Vietnamu – podle čeho vybíráte tyto země?

Každý ořech má velké množství odrůd a také každá země má specifické podmínky pro pěstování. Už nám prošlo rukama velké množství ořechů, víme tedy, jak který druh z té které země chutná v určitou roční dobu. Snažíme se kupovat suroviny z co nejbližších států, nevybíráme je ale podle zemí původu, nýbrž podle jejich kvality.

Součástí vaší výrobny je i pražírna – skoro celý proces tak vlastně probíhá u vás. Jak dlouho to vlastně trvá, než máte v ruce hotové máslo ve sklenici? A co všechno to obnáší, jaké kroky?

Pražírnu jsme pořídili především z důvodu kontroly čerstvosti a zkvalitnění výroby. U nepražených ořechů se lépe pozná jejich čerstvost. Sice jsme si podstatně zkomplikovali výrobní proces a také úbytek na váze při pražení je dost vysoký, finální produkt ale stojí zato a na 100 % si za ním můžeme stát.

Výroba obnáší 10 samostatných kroků, od mytí sklenic, přes pražení ořechů, až po etiketování. Než máme v ruce hotový produkt, trvá to zhruba dva až tři dny.

Jak vznikaly jednotlivé příchutě – například Espresso – co se týče poměru jednotlivých přísad? Vycházeli jste z nějakých ověřených receptur nebo začínali úplně od píky a zkoušeli tak dlouho, dokud nevznikla požadovaná chuť?

Jednou za čas nás chytne múza a vrhneme se do vymýšlení nových druhů. Pokud nás některý nápad zaujme, hledáme ideální poměry. Od prvního nápadu k samotnému výrobku to trvá přibližně tři měsíce (hledání ideálních surovin, laboratorní rozbory, vhodný obal, grafika, tisk etiket…)

Když se zaměříme na vaši firmu – dočetl jsem se, že jste dohromady tři. Jak to vůbec zvládáte?

Na začátku jsme na všechno byli sami dva. Se zvyšujícím se zájmem o naše výrobky jsme před rokem zaměstnali ještě jednu osobu. Zvládáme to především proto, že všechny kroky ve výrobě, skladu i expedici jsou mimořádně efektivní.

Máte nějaké plány do budoucna – např. co se týče nových zaměstnanců? Nebo třeba vlastní kamenné prodejny?

Máme v plánu další zajímavé druhy másel a také zcela nové výrobky. Zřejmě také budeme muset naše řady rozšířit. O kamenném obchodě zatím neuvažujeme.