Encyklopedie A-Z

Ř Š Ž Č A B C
D E F G H CH I
J K L M N O P
Q R S T U V W
X Y Z
Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu, množství a chuť.
  4. 4Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6V kategorii produktů živočišného původu, upřednostňujeme produkty evropského původu, které obsahují suroviny vyráběné v souladu s evropskými normami.
  7. 7Upřednostňujeme privátní/nezávislé značky před korporátními značkami zaměřenými na mass-marketing.
  8. 8Upřednostňujeme takové značky/výrobce, kteří přispívají ke zvýšení kvality a čistoty životního prostředí.

Kyselina listová (folát, vitamín B9)

Popis: Kyselina listová, ale také folát nebo vitamín B9, je ve vodě rozpustný vitamín, který hraje důležitou roli v syntéze DNA a RNA, aminokyselin (tryptofan, glycin nebo methionin) a tvorbě červených krvinek. Je proslulá také jako tzv. těhotenský vitamín díky svému širokému využití v těhotenství a schopnosti chránit dítě před vývojem vrozených vad nejen v nervovém systému.  Je také důležitá pro produkci a kvalitu spermií a zrání vajíčka. Společně s vitamínem B6 a B12 je vysoce důležitá pro sportovce v konverzi kreatinu na kreatinfosfát, čímž maximalizuje přínos kreatin monohydrátu. S vitamínem C a B12 pomáhá s metabolismem proteinů. Také dokáže oddalovat únavu ze cvičení vyvolanou vyčerpáním. Při nedostatečném množství kyseliny listové v těhotenství hrozí kromě těžkých vývojových vad dítěte i zvýšené riziko potratu, odtržení placenty a další vážné problémy. Snížený příjem se může podílet i na vzniku neplodnosti. Při nedostatku hrozí také vznik megaloblastické anemie, která se liší od anémie způsobené nedostatkem vitamínu B12 nepřítomností neurologických příznaků. Nejvyšší koncentraci kyseliny listové najdeme v zelené listové zelině (špenát, kapusta, mangold), v pivovarských kvasnicích, ořeších a játrech. Dalšími zdroji jsou např. luštěniny, chřest, brokolice, sladké brambory, pastinák, ananas, banány a další. Je také produkována střevními bakteriemi. Vařením se naprostá většina kyseliny listové ničí.

Doporučený příjem:

 Věk   Folát obsažený v potravě   µg ekvivalentu1/den
 Kojenci
 0-3 měsíce²  60
 4-11 měsíců  80
 Děti
 1 – 3 roky  200
 4 – 6 let  300
 7 – 9 let  300
 10 – 12 let  400
 13 – 14 let  400
 Dospívající a dospělí
 15 – 18 let3  400
 19 – 24 let3  400
 25 – 50 let3  400
 51 – 64 let  400
 ≥ 65 let  400
 Těhotné od 4. měsíce3  600
 Kojící  600

1 součet všech sloučenin s účinky folátu v obvyklé stravě = ekvivalent folátu (dle nové definice)

2 zde se jedná o odhadovanou hodnotu

3 ženy, které by mohly otěhotnět nebo těhotenství plánují, by měly kromě běžného příjmu potravou denně užívat 400 µg syntetické kyseliny listové (kyseliny pteroylmonoglutamové/PGA) jako profylaxi vzniku defektů neurální trubice u plodu. Takto zvýšený příjem kyseliny listové by měl být zahájen minimálně 4 týdny před zahájením těhotenství a pokračovat minimálně do konce 1. trimestru.