Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1. Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2. Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3. Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu a chuť.
  4. 4. Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5. Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6. Upřednostňujeme seriózní značky investující do vývoje a složení před značkami zaměřenými na agresivní mass-marketing.
  7. 7. Upřednostňujeme značky/výrobce, které podporují zdravý a etický životní styl

Řepkový neboli Canola olej – je zdravý nebo ne?

Pokud pozorně čtete etikety na potravinách, jistě jste si všimli, že se mezi ingrediencemi často objevuje Canola olej. A uvidíte ho mnohem častěji i v regálech obchodů. Pro některé jde o velice zdravý olej, pro jiné další smutná ingredience, která nám na zdraví moc nepřidá. Pojďme se na něj podívat podrobněji.

Canola olej je častěji známý jako olej řepkový. Bývá chválen především díky vysokému obsahu mastných kyselin zastoupených takto:

1) Nasycené tuky – přibližně 7%

2) Mononenasycené mastné kyseliny – průměrně 61%

3) Polynenasycené mastné kyseliny – průměrně mezi 28-35%

Řepkový tedy obsahuje podobné množství zdraví prospěšných tuků jako například olivový olej lisovaný za studena, čerstvé avokádo nebo některé natural ořechy (naturál znamená čisté, nijak tepelně upravované ořechy).

V čem je tedy problém?

Problém spočívá v samotné výrobě. Pokud bychom měli k dispozici panenský, tedy za studena lisovaný řepkový olej, pak je vše v pořádku. Ve většině případů tomu tak ale není.

Problémem je proces rafinace (čištění), při které dochází k oxidaci prospěšných tuků. Rafinace zahrnuje hydrataci, neutralizaci, bělení či dezodoraci, dochází tedy k odstranění nežádoucích látek, které zůstávají v surovém oleji. Cílem rafinace je získat čistý olej bez zápachu, většího množství usazenin, s neutrální vůní a tak dále. Při tom jsou však často používány různé chemické látky (např. hexan) a vysoká teplota, kvůli které dochází k oxidaci přítomných nenasycených mastných kyselin, k tvorbě volných radikálů a tvorbě nežádoucích trans tuků. Po požití takto zpracovaných olejů pak podporujeme zánětlivé procesy v našem těle. V některých olejích byly objeveny i zbytky zmíněných chemických látek.

Dalším problém je nevhodný poměr mezi omega-6 mastnými kyselinami a omega-3 mastnými kyselinami, který by měl být 1:1. Některý řepkový olej však obsahuje naprosto odlišný a tudíž pro nás nepříznivý poměr 20:9!

Další negativní skutečností je i to, že řepka se často geneticky modifikuje kvůli odolnosti vůči herbicidům a přítomnosti další složek, jako je kyselina eruková (při výzkumech na myších bylo zjištěno, že způsobuje poškození srdce) a glykosinoláty (způsobujících hořkost). V dnešní době je geneticky modifikováno přibližně 90% světové úrody řepky olejky.

Ráda bych na tomto místě ještě připomenula, že oleje lisované za studena tímto procesem procházet nesmějí. Jejich čištění se provádí pouze promýváním vodou, filtrací, odstřeďováním aj. Pokud tedy v obchodech najdete řepkový neboli canolový olej, který je lisovaný za studena, budeme moci využít všech jeho výhod. Ale nelze zapomenout na nevhodný poměr přítomných mastných kyselin.

Autorka článku: Mgr. Monika Musilová, certifikovaná výživová poradkyně

Zdroje:

https://authoritynutrition.com/canola-oil-good-or-bad/

http://is.muni.cz/th/323462/lf_b/finalni_pdf.pdf

https://authoritynutrition.com/canola-oil-good-or-bad/

http://canola.okstate.edu/canola-info/nutrition/Nutritionalprop.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1277456/