Filozofie

 /

Kodex aliance
  1. 1. Na prvním místě je pro nás vždy zákazník a jeho informovanost, upřednostňujeme otevřený, etický přístup, se zaměřením na kvalitu a možnost přímé komunikace.
  2. 2. Upřednostňujeme zboží s jasným původem a seriózní historií značky.
  3. 3. Upřednostňujeme složení a funkčnost produktů před jednostranným zaměřením na cenu a chuť.
  4. 4. Upřednostňujeme maximální čistotu, jasný původ a ověřenou formu použitých surovin.
  5. 5. Upřednostňujeme produkty (kapsle, tobolky, instantní a tekuté formy) s minimalizovaným obsahem balastních aditiv, pojiv a umělých sladidel.
  6. 6. Upřednostňujeme seriózní značky investující do vývoje a složení před značkami zaměřenými na agresivní mass-marketing.
  7. 7. Upřednostňujeme značky/výrobce, které podporují zdravý a etický životní styl

Čekanka – rostlina, která má v Česku staletou tradici

Voňavou čekankovou kávu, takzvanou cikorku, znali už dědové našich dědů. V českých zemích má tradici od 19. století, kdy se tu Čekanka (Cichorium intybus, odtud “cikorka”) pěstovala ve velkém. Za války a potravinové krize byla konzumována jako náhražka kávy, přesto si však tento mírně dehonestující přídomek nezaslouží. Ve srovnání s kávou má velké množství zdravotních benefitů a prakticky žádná negativa. Mimo nápojů z kořene Čekanky jsou dnes dostupné i kvalitní extrakty.

Proč místo kávy zkusit nezkusit něco jiného?

Pravda, čekankovou kávu znají spíše ženy (a to většinout ty, které zastávají zdravou výživu) než muži. Ale je také pravdou, že čekanková či jiná alternativa kávy se stává čím dál více populárnější. Čím to? Možná právě proto, že každodenní pití několika šálků kávy denně není zrovna ten nejlepší a zdraví prospěšný nápad. Nic proti kvalitní kávě, která nás příjemně probudí a navodí energickou náladu během dne. Ale je nutné si uvědomit, kde všude je kofein přidáván a v jakém množství. Především pro milovníky preworkoutů, které jsou doslova nadupané značným horou kofeinu. A navíc v kombinaci s dalšími látkami, jako třeba synefrin, který efekt kofeinu ještě umocní. Kofein je ale také v různých nápojích či energetických tyčinkách apod. Je proto důležité uvědomit si, jak v našem těle vlastně pracuje. Způsobuje vyplavování adrenalinu, kortizolu a vylučování cukru do krve. Kofein tak v podstatě působí jako stresor.

Takže ranní či po-obědová kávička je v pořádku, ale neustálé popíjení kofeinových nápojů nás minimálně připraví o kvalitní spánek. Naruší se klasický cirkadiální rytmus a uvolnování hormonů, které nás uklidní a připraví tělo na hluboký spánek, tedy proces regenerace, detoxikace a výživy celého těla (nebo jinak řečeno – anabolické procesy). Časté pití kávy není vhodné ani pro sliznici žaludku, která je jím drážděna.

Kde se vzala káva z Čekanky

Pití kávy z různých druhů obilovin je známo stovky let. Různé druhy obilných nápojů nebyly přitom užívány jen jako životabudič, ale především jako léčivý prostředek. Už ve středověku lidé zpracovávali ječmen, žito či různé druhy semen, kořenů apod. A jedím z nich byl právě kořen z čekanky.

Dnes ji známe pod různými jmény, a je většinou připravováva nejenom pro jeji jemnou chuť a přitom výrazně vonící aroma, ale především pro její příznivé účinky pro tělo. A také právě proto, že neobsahuje kofein. Je tedy pro tělo mnohem příznivější a navíc obsahuje celou řadu tělu prospěšných látek. Proto se také čekanka dostala mezi potravinové doplňky stravy – to nejlepší z ní je možné vstřebat i z kapslí.

Bohatý zdroj inulinu

Pro čekanku je typické její nepřehlédnutelné, nebesky modré zbarvení. Lze ji vidět poměrně často podél cest, na loukách, okrajích příkopů apod. Kvete zhruba od června do října. Pro přípravu výluhu, čajů apod. lže využít všechny části rostlinky, tedy květy, listy i kořeny. Tyto ale nejsou  užívány jen pro sušení a mletí např. pro použití jako již zmíněné náhrady kávy , ale například blašírované listy se dají použít k přípravě či dochucení salátů.

Krevní cukr – Také vařený kořen je možné jíst např. jako zdroj sacharidů, a to díky obsahu inulinu. Jde o typ škrobu, který není stráven jako klasický sacharid, a tedy nezvyšuje hladinu krevního cukru. To je výhodné především pro diabetiky, ale také pro jedince, kteří mají chronicky zvýšenou hladinu krevního cukru např. díky chronickému stresu (ne každý si uvědomuje, že chronický stres zvyšuje hladinu cukru v krvi).

Střevní bakterie – Inulin je přirozeným prebiotikem, tedy potravou pro prospěšné střevní bakterie. Napomáhá tak udržovat jejich dostatečné množství. To ve výsledku dokáže i značnou měrou ovlivnit např. naši snahu při snižování tělesné váhy, ale především při usnadnění trávení potravin. V mnoha studiích bylo ukázáno, že mít dostatečné množství zdraví prospěšných sřevních bakterií má značný podíl např. na ukládání tělesného tuku.

LDL cholesterol – Další výhodou inulinu je také jeho sladká chuť, tedy i vlastnost chutně osladit jídlo, aniž by docházelo k nechtěnému zvyšování energetické hodnoty či hladiny cukru v krvi. Díky této vlastnosti – napomáhání udržení zdravé hladiny krevního cukru, dokáže také ovlivnit hladinu LDL, tzv. špatného cholesterolu, kterou inulín tak napomáhá snížit. A snížení hladiny LDL potažmo ovlivní i snížení hladiny krevního tlaku.

Co se srdečních onemocnění týče, i zde najde Čekanka své uplatnění. A to díky svému značnému obsahu rostlinných polyfenolů, které byly široce studovány např. pro své antitrombotické  účinky, ale také pro své antioxidační účinky. Rostlinné polyfenoly dokkáží bojovat s celou řadou onemocnění dieabetem, osteoporźou, ale také rakovinou či srdečními onemocněními. Ovlivňují celou řadu metabolických procesů v těle.

Snižování tělesné hmotnosti – Kromě již zmíněhého obsahu inulínu obsahuje také olygofruktosacharidy, což jsou látky podobných vlastností jako inulin. Obě substance ovlivňují hladinu hormonu grelinu, který je spojený s podáváním informací k mozku o tom, že máme hlad. Udržováním správné hladiny grelinu tedy nemáme pocit častého nutkání stále něco ujídat, což se ve výsledku projeví i na naši tělesné váze.

Zdroj vitamínů a minerálů – Podle mezinárodní nutriční databáze je Čekanka výborným zdrojem vitamínů a minerálů, a to především zinku, magnesia, manganu, vápníku či draslíkum, ale je také značným zdrojem vitamínu A,  B-6, C a vitamínu K.

Detoxikace jater a posílení ledvin – Užívání Čekanky je však  známo především pro své podpůdné účinky při posílení a detoxikaci jater a posílení ledvin. Je nesmírně důležité uvědomit si, jak jsou játra pro nás důležitá, jaké metabolické pochody se v nich odehrávají a jak je náš životní styl ovlivňuje.

V čem nám může čekanka pomoci:

  • Podpora trávení
  • Podpora, detoxikace  a posílení jater, žlučníku i sleziny
  • Podpora vylučování žluči (především čaje připravované z kořene cikorky)
  • Podpora snižování hladiny krevního cukru v krvi, čímž je ovlivněn i celkový metabolismus
  • Snižování zánětlivých procesů v těle
  • Je snadným pomocníkem při cestovních střevních obtížích, jako je např. zácpa (podporuje peristalistiku střev díky obsahu inulínu)
  • Podpora kvality a růst vlasů
  • Hojivé účinky při zánětu očních spojivek – výplachy očí
  • Podporuje imunitu, především pro svůj antiakteriální efekt
  • Ulevuje při artritických bolestech
  • Podporuje správnou funkci tlustého střeva

Závěrem

Takže ať už popíjení cikorkové kávy nebo užíváním cikorky ve formě kapslí můžeme prospět našemu trávení, podpořit detoxikaci těla a usnadnit práce již tak zaneprázdněným játrům, slinivce, či ledvinám. Využití najde např. při cestování. V kombinaci s probiotiky může vytvořit příznivé prostředí pro trávicí procesy v těle a usnadnit tak mnohdy obtížné cestovní trávicí potíže.

Autorka článku: Mgr.Monika Musilová

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3860133/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29387778

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5745685/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8814212/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9772143

https://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/health-benefits-of-chicory.html

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224406001427

https://www.ireceptar.cz/zdravi/cekanka-skromna-lecivka-modre-kvety-hoji-oci-koren-a-nat-jatra.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042411/